søndag 11. desember 2016

DAGENS BOK: GUNNAR STÅLESEN – STORESØSTER






Fra cdon.no:
Ny sterk Varg Veum-roman! Varg Veum får overraskende besøk på kontoret sitt, av en kvinne som presenterer seg som hans halvsøster. Kvinnen har et oppdrag til Veum. Hennes guddatter, en nitten år gammel sykepleierstudent fra Haugesund, flyttet fra hybelen sin i Bergen to uker tidligere. Siden har ingen hørt fra henne. Hun har ikke etterlatt seg noen ny adresse. Hun svarer ikke på mobiltelefonen. Politiet har ennå ikke tatt saken alvorlig. Veum påtar seg oppdraget. Etterforskningen avdekker halvt fortrengte ugjerninger og oppmagasinert hat. Den fører Veum til konfrontasjon med en voldelig og kriminell MC-bande og på sporet av et fellesskap som utfolder sin livsfarlige virksomhet i internettets dunkle anonymitet. Møtet med storesøsteren skal også komme til å vise Veum ukjente sider av hans egen forhistorie. Til slutt ender det med en kamp på liv og død, også for Veum. Anmelderne mener: «I Storesøster forvalter også Staalesen arven fra Amalie Skram på beste vis. Begge forfatterskapene problematiserer muligheten for å velge fritt hvordan livet skal leves, når man er sjelelig skadeskutt fra barnsben av. I Storesøster inkorporeres slike spørsmål i selve løsningen på kriminalmysteriet. Underveis serverer Staalesen en uforutsigbar krim som stadig overrasker, og hvor leseren føler seg omtrent (men ikke helt) like smart som Veum.»Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende


Min kommentar:

Det var noe overraskende å oppdage at det skulle komme enda en ny Varg Veum bok.  Jeg trodde faktisk at det var over og ut for den karen.

Jeg har lest absolutt alle bøkene i serien om vår venn fra Bergen, og har selvfølgelig sett alle filmene også.  Så at det nå foreligger en ny bok er en liten ekstra julegave. 

Og det er ikke bare jeg som ble overrasket.  Varg ble også ganske overrasket da en storesøster plutselig dukker opp.  Det er riktignok bare en halvsøster, men de finner tonen fort.  Og i tillegg har hun oppdrag til Varg.  

Han er som vanlig ikke tung å be når det gjelder å løse krimgåter.
Men som altid er også dette en gåte hvor problemene kommer som perler på den berømte snoren.  Forfatteren har som alltid med noen ungdommer som ikke har levd sitt liv i fullstendig vater hittil.  Det er noe trist over hvordan forutsetningene for disse unge menneskene ikke er de aller beste.  Og som kjent har Varg et hjerte som banker for unge mennesker med problemer.  Varg er rett og slett en kar man kan regne med.

Men selv om Varg Veum er hyggelig og hjelpsom som alltid, så detter jeg litt av lasset sånn nesten halvveis i boka.  Jeg kjeder meg rett og slett litt, og mister konsentrasjonen.  Det blir mye prat og lite action i noen kapitler.

Ellers blir jeg litt forvirret av at handlingen i boka sakker akterut i forhold til vår tid, men det er egentlig ikke noe å bry seg om. Jeg mener å ha lest eller hørt forfatteren si noe om hvorfor han tar dette grepet, men akkurat nå er jeg usikker på hva han sa.  Men jeg tror det var noe om at Varg Veum ikke skulle eldes i samme takt som forfatteren.  Jeg forstår jo egentlig det.  Gunnar Staalesen kan jo sitte som åttiåring og skrive bøker om en femtiårig Var Veum som jakter kriminelle i kjent stil. 

Men tilbake til boka: -                                  
Som alltid så drar det seg til etter hvert som historien får fremdrift.  Og når spenningsskruven strammes, Ja, - da er Gunnar Staalesen en av de aller beste.  Det blir heseblesende, rått og megaspennende.
Og nå som Varg Veum eldes i et saktere tempo enn alle oss andre så tør jeg nesten håpe på at det kommer flere Veum bøker.

Her finner du denne boka som  innbundet utgave  og  som  lydbok.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar