søndag 16. september 2018

DAGENS BOK: BELINDA BAUER - MØRKE DAGER







Fra nlb.no:
En eldre kvinne blir funnet drept i Shipcott, et lite sted der alle kjenner alle. Det er ingen spor, og den lokale politimannen Jonas Holly blir satt på prøve, men skyves ut av saken av en brautende førstebetjent Marvel. Jonas starter en egen etterforskning, og merker etterhvert at noen følger med på hvert skritt han tar.

Forlaget skriver om denne boka:
En ny, stor kriminalroman fra forfatteren av Blacklands.
Det er midtvinter i Shipcott, et gjennomsiktig samfunn der alle kjenner alle og der ingenting går upåaktet hen. Når en eldre kvinne blir funnet drept i sin egen seng, blir den lokale politimannen Jonas Holly satt på prøve. Hvordan har noen greid å komme seg inn og ta livet av kvinnen, uten å etterlate seg et eneste spor?
Jonas blir satt på sidelinjen når den brautende inspektøren Marvel overtar saken. Det kan dermed se ut som om hans første drapssak er over før den har begynt. Men saken er slett ikke over for Jonas. Noen håner ham og mener han er skyldig i det som har hendt - og følger med på hvert skritt han tar.


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no  10t 31min

Jeg sier det like godt med en gang,  Om du, som jeg, liker britisk krim, så er dette garantert en bok for deg. 

Vi befinner oss i en rolig landsby i Wales, hvor vi finner en eneste politimann.  En rolig og trivelig kar som folk både liker og respekterer.  Men når han nå skal etterforske et drap, så rykker flere mannskaper inn under ledelse av en kar som er noe av det mest ufyselige jeg noen gang har møtt eller hørt om.

Det var jo egentlig denne boka av Belinda Bauer jeg startet med.  Men da jeg oppdaget at det var bok nr 2 av Bauer, så avsluttet jeg, og bestilte den første boka «Blacklands».  Men etter hvert som jeg hører denne så oppdager jeg at jeg hadde ikke behøvd å lese/høre bøkene i rekkefølge. Det er altså ikke nødvendig, men jeg foretrekker alltid å lese en forfatters bøker i rekkefølge, uansett.

I tillegg til den lokale politimannen Jonas Holly, så blir vi også kjent med hans kone, Lucy.  Hun lider av MS.  Det betyr at Jonas må ta mye ansvar på hjemmebane.

Vi får tidlig inntrykk av at det er en svært hensynsløs og kaldblodig morder vi har med å gjøre.  Og så om ikke det var nok, så leker han katt og mus med etterforskerne.  Den lokale politimannen finner lapper på sin frontrute med beskjed om at han (morderen) er misfornøyd med etterforskningen.

Drapsmannen velger sine ofre ut fra helt spesielle kriterier.  Han fjerner rett og slett de som syke og svake, og dermed etter hans oppfatning er en belastning for sine nærmeste.
Jeg kjenner virkelig ofrenes redsel på kroppen. Det er noe med den hjelpeløsheten som gjør hele historien ekstra spennende. Det kan være at dette virker litt ekstra på meg, ettersom jeg er rullestolbruker selv.  Men uansett så beskriver forfatteren hver situasjon så bra, så jeg tror også du som er frisk og sprek vil kjenne det på kroppen.

Men jeg må advare deg litt.  Fordi, - dette er så skummelt.  Det er en historie som bygger seg opp.  Fra vi ankommer denne lille koselige landsbyen hvor alle kjenner alle, inntil det ene mordet etter det andre finner sted.  Og i slutten av historien så er det så skummelt at jeg nesten ikke holder ut.

Så herved er du advart.  Men jeg vil likevel anbefale boka.
God fornøyelse ……. om du tør.

Her kan du kjøpe boka som innbundet  eller pocket






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar