onsdag 9. april 2014

MUSIKK PÅ VINYL: RUPHUS – NEW BORN DAY



Polydor.  2382 037  1973.




“Fra Platekompaniet”
Progrockerne i Oslo-bandet Ruphus var blant 70-tallets fremste representanter for norsk rock og holdt sammen fra 1970 til 1981. Debuten New Born Day, utgitt på Polydor i 1973, er et hardstlående rockealbum med tydelige referanser til internasjonale storheter som King Crimson, Jethro Tull, Yes og Savage Rose. Med de dyktige vokalistene Gudny Aspaas og Rune Sundby i front gjorde bandet seg raskt bemerket.

Min kommentar:

Dette er en av mine absolutte favoritter.  Bandet – skiva og for ikke å glemme; - vokalisten, Gudny Aspås.

Jeg oppdaget bandet mer eller mindre ved en tilfeldighet.  Den gangen fantes det kun en eneste radiokanal, og det var ikke akkurat denne typen musikk som ble spilt i Nrk. Jeg hadde heller ikke altfor mye penger å rutte med, så det ble til at jeg kjøpte en del samleplater.  Der fikk jeg mest for pengene.  Jeg kjøpte derfor en norsk samleplate «Pop på Topp» hvor jeg fikk hele 5 stk langhårete norske band for kr 39,50.  Skiva inneholdt spor av Prudence, Undertakers Circus, Saft, Pussycats og – Ruphus.

Polydor 2915 044, 1973



Dette var virkelig et kupp. Særlig ble side 2 spilt mye, fordi der fant jeg «Colored Dreams».  En av de aller beste noske låter gjennom alle tider.  Og jeg begriper ikke at ikke flere band har tatt tak i denne låta.  Men det er kanskje like greit.  Det skal noe til å konkurrere mot Gudny Aspås.

 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar