fredag 23. januar 2015

DAGENS BOK: GUNN MARIT NISJA - PORSELENSDUKKEN









Forlagets omtale:

Kristin er i slutten av 30-årene, singel og barnløs. Hun er odelsjente til en gård i Romsdalen, men ønsker ikke å overta gården. I stedet har hun utdannet seg til kokk, og starter sin egen restaurant, "Små gryter", i Åndalsnes. Restauranten blir Kristins måte å realisere seg selv på, i stedet for å stifte egen familie. Allerede første dagen dukker Marta opp, en ung, eks-narkoman som er ute etter jobb. Marta er et unikum i arbeidet, og Kristin føler seg etter hvert som en mor for henne. Vi får innblikk i Martas oppvekst, med omsorgssvikt og tidlig rus. Hun sliter med å betale ned en narkotikagjeld, og Kristin hjelper henne. Kristin er ambisiøs og dyktig, men likevel kommer Marta etter hvert til å bli viktigere for Kristin enn restauranten. Det utvikler seg et gripende forhold.



Min kommentar:

Jeg forventet en trivelig bok om en godhjertet kokk som tar seg av et medmenneske. Men jeg ble dratt inn i en malstrøm av hendelser. Heldigvis er persongalleriet lite, for her skjer det relativt mye på kort tid. Jeg har så lyst til å skrive mye om boka, men jeg kan jo ikke det. Da vil jeg røpe for mye og ødelegge spenningen for deg som skal lese boka. Men jeg kan si så pass: Boka handler om forventinger, både fra omgivelsene og de vi pålegger oss selv. Dette er også en bok om vennskap, svik, tapt barndom, rus og omsorgssvikt.

Du tenker kanskje «Å, dette har jeg lest før». Kanskje det. Men du har aldri tilnærmet deg stoffet med denne vinklingen. Fortellingen veksler i tid og miljø. Noe som hjelper oss til å forstå hvorfor.

Om du vil lese en bok litt utenom det vanlige, så er denne boka et godt valg.
Men jeg lurer på en ting: Er de campinghyttene på Trofors virkelig så ille som boka skildrer?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar