lørdag 31. januar 2015

KVELDENS FILM: GRAVITY.








Fra Platekompaniet:
Kinosuksessen Gravity, regissert av Alfonso Cuaron (Children Of Men, Og Mora Di Også), er en dramatisk thriller fra verdensrommet med George Clooney og Sanda Bullock i hovedrollene. Filmen ble belønnet med sju Oscar-priser under utdelingen i 2014, deriblant for beste regi.
To astronauter forsøker desperat å returnere til jorda etter at romskipet deres skades og fortsetter uten styremuligheter inn i det ukjente.
Bullock spiller Dr. Ryan Stone, en brilliant ingeniør som er på sin første ferd i verdensrommet. Med seg har hun den mer rutinerte astronauten Matt Kowalski, spilt av George Clooney. I løpet av noe de trodde skulle bli en rutinemessig øvelse, inntreffer det katastrofale: fartøyet skades. Med et ødelagt romskip overlates de to til seg selv, på vei inn i det store sorte mørket.
Den øredøvende stillheten overbeviser dem om at de har mistet alt, både kontakten med jordkloden og enhver sjanse til å bli reddet. Og når frykten endres til panikk, spiser hvert eneste gisp etter luft av det lille de har igjen av oksygen.

 
Min kommentar:

Ja, her kan noen og enhver gå tom for oksygen. For makan til gisping og stønning har ikke jeg hørt siden jeg som nysgjerrig tenåring kikket på lugubre tyske filmer på syttitallet. Nå som da blir det hele litt latterlig. Særlig når jeg har i bakhodet at denne filmen har fått tildelt mer enn et halvt dusin Oscar. .

Jeg er altsa ikke overbegeistret over denne filmen. Dette til tross for at jeg digger katastrofefilmer, og denne må komme under den kategorien. Filmen har kun to skuespillere. Og de er av toppklasse. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for om de er gode eller dårlige akkurat her. Vi ser lite av dem, da de stort sett er inni romdrakta. Cloony ser vi ikke uten drakta. Sandra B ser vi i noen scener hvor hun framtrer noe mer lettkledd. Kan man virkelig ta av seg drakta inne i romstasjonen??

Nei, dette var ikke noe for meg. Men for all del. Filmen er storslått vakker. Mulig at jeg fikk dette inntrykket etter som det er den første filmen jeg ser på min splitter nye TV med litt større skjerm og bedre farger. 

Jeg forstår også at dette skal være spennende, men det fenget dessverre ikke meg. Må vel også slenge på at jeg ikke er noen stor fan av sci-fi. Så hvorfor i all verden har jeg kastet bort halvannen time på denne filmen. Jo, svaret må være George Cloony ………….. 




+

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar