fredag 11. november 2016

DAGENS BOK: MARIT REIERSGÅRD – JENTA UTEN HJERTE





Fra cdon.no: 
To mysterier, onde intriger og skjebnesvangre fortielser. Politietterforsker Verner Jacobsen ligger søvnløs.- dagen etter skal han begrave sitt eneste barn, en sønn død av kreft. Telefonen ringer, 14-årige Idunn Olsen er funnet drept i snøen ved den store. Mens Verner er på åstedet, får han melding om at bårebilen med sønnens kiste er stjålet og på vidvanke. Og snart begynner de første avhørene. Idunn hadde vært på vei fra en ungdomsfest dit politiet var innkalt. Ungdommene er merkelig tause om det som skjedde. Men blålysene går også i en annen retning denne tidlige vintermorgenen. Et hus like i nærheten av åstedet er nedbrent, og en eldre dame er omkommet. To mysterier, onde intriger og intense følelser i konflikt, en sak der etterforskerne Verner Jacobsen og Bitte Røed vil trenge all sin dristighet og dype innsikt i menneskesinnets irrganger. 


Min kommentar:

Endelig fikk jeg tak I en ny lydbok med Marit Reiersgård.  Det er nå mer enn tre år siden jeg leste Marits første bok «Stolpesnø».
Den gang ble jeg, som jeg skrev i bloggen min svært begeistret.  Det var noe med beskrivelser av personer og steder som fanget meg fra første bokstav.

Selv om "Jenta uten hjerte" kom i 2014,  har jeg ikke fått tak i den før nå. Det tok altså litt tid før lydboka kom i Blindeforbundets bibliotek, og jeg har stått på venteliste en stund.

Jeg er nesten like begeistret denne gang. Vi har fått ei meget spennende bok.  Det skjer mye i denne lille bygda.  Men likevel så er det ingen actionfyllt historie vi blir dratt inn i.  Ja, for du vil bli dratt inn i historien.  Det er spennende, men her får vi i tillegg møte med mennesker på forskjellig ståsted i livet.  Vi blir kjent med hver og en, og forbausende mange av dem bærer på hjerteskjærende historier. 

Og de to etterforskerne er så originale og søte (ja, for de er faktisk søte) at man blir så inderlig glad i dem.  Tenk deg en etterforsker som strikker for å tenke og slappe av.  Der andre krimhelter har ei lommelerke i skrivebordsskuffen, så har denne helten et strikketøy.  En liten porsjon kjærlighet er det også plass til.  

Og igjen holder forfatteren seg til vinter, snø og kulde.  Jeg føler at alt blir mere skummelt under slike forhold.  Nå har jeg ikke analysert noen nøyaktig tidslinje i denne boka, men jeg er ganske sikker på at det meste av alle forbrytelser og ellers alt det skumle som foregår i denne boka skjer i mørket, på kveld eller om natten.  Og når ting skjer innendørs, så er jaggu meg sikringene gått.

Må nesten nevne en ting på tampen.  Mye av handlingen skjer i terrenget rundt  Obelisken ved steinbruddet i Lier.  Takket være Nrk og Linda Eide føler jeg at jeg er litt kjent i området der.  For en tid tilbake fikk vi historien om obelisken fortalt.  Den er ganske morsom.  Du finner klippet ved å klikke deg inn på her, på Nrks nettsider.


 Om du vil oppleve en spennende krim i et litt lavere tempo enn det man ofte får, så er dette boka for deg. Du får rikelig tid til å spekulere på hvem morderen er.  Du vil nok møte på mange overraskelser underveis.
God fornøyelse.

Her finner du boka som pocketutgave.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar