søndag 6. november 2016

FRA PLATEHYLLA: BJØLSEN VALSEMØLLE– PÅ ØRNEVINGER


1986.  Studio B Grammofon.    BLP 4035


Først litt om bandet henter fra deres nettsider bjolsenvalsemolle.no:

Oslobandet Bjølsen Valsemølle ble startet i bydelen Bjølsen i Oslo i 1975
Trond Ingebretsen har siden starten vært låtskriver, sanger gitarist og frontfigur i bandet.

Høsten 1982 debuterte bandet med ”Fem på midnatt”, produsert av Åge Aleksandersen. Plata fikk kjempekritikker og låta ”Soria Moria” ble en slager.
Bjølsens varemerke var melodiøs rock med norske tekster skrevet av bandets vokalist Trond Ingebretsen.
Trond sang om livet i storbyen og menneskene som lever der på en sterk og overbevisende måte. Oslo var tilbake på rockekartet. Bjølsen turnerte hyppig og fikk rennome som et glimrende liveband.
Plate nummer tre ”På ørnevinger” kom ut våren 1986 og fikk god mottagelse. Tittelsporet lå en lengre periode på Norsktoppens førsteplass. Den ustoppelige turneen fortsatte, men ved inngangen til 1988 møtte Bjølsen veggen og la seg i dvale.
Trond og Bjølsens musikk levde videre. ”Vålerenga kjerke ” fra den første plata ble etter hvert VIF- klanenes kjenningsmelodi og er i dag nærmest udødelig.Tolv minutter før kampstart på alle hjemmekamper reiser tusenvis av VIF-supportere seg og synger sangen.
I begravelser, bryllup, dåps og bydels-sammenhenger har denne låta fått en enestående status.
Trond fortsatte og skrive sanger utover på åtti og nitti- tallet og andre artister som Trond Granlund spilte dem inn på CD.
Trond og Bjølsen har etter hvert opparbeidet seg rimelig lang fartstid i musikkbransjen,
og har gjennom hele sin historie befestet sitt rennome’ som et glimrende liveband.
Stayer-evnen har vært stor og bandet har kommet tilbake gang på gang og levert varene.

Bandets foreløpige siste skive ble sluppet høsten 2015.

Trond har en særegen stemme. For meg representerer den lyden av Oslo, storby og eksos.  Litt rart egentlig, fordi jeg kun har møtt Trond utafor byen.  I de åra jeg jobba i Sørkedalen hendte det rett som det var at jeg traff på denne hyggelige karen.  Han var (og er ?) lærer på Hovseter skole hvor begge mine bonusbarn var elever.  Etter det jeg hørte var han er populær lærer.  Han var rett som det var innom butikken hvor jeg jobba. Ingen rockestjernenykker der nei.

Mange av Bjølsens tekster har et politisk innhold.  På denne skiva er Mellom-Amerika i fokus.  Skulle gjerne hatt med tekster slik at jeg kunne fått fulgt med skikkelig.  Var heller ikke i stand til å finne tekster på nettet.  Så om det er noen der ute som kan hjelpe, så vil jeg bli glad for det

På denne skiva får bandet hjelp fra ei jente fra nord ved navn Marith Endresen,  Hun har en fantastisk fin og kraftig stemme, som passer perfekt sammen med Trond.  Mange vil nok huske Marith fra bandet January som var svært populære på slutten av sytti-tallet.

Etter utgivelsen av denne plata tok Bjølsen Valsemølle en pause på 10 år.  Men de kom heldigvis tilbake.

Jeg er glad for at jeg valgte nettopp denne skiva fra platehylla i kveld.  Det ble et meget hyggelig gjenhør med to markante artister i norsk musikkliv, Marith og Trond.  Ja, og bandet  Bjølsen Valsemølle.  Storbybandet som låter like fint i en småby på Helgelandskysten.  


        



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar