tirsdag 8. november 2016

FRA PLATEHYLLA: POPOL VUH – QUICHE MAJA


1973.  Polydor. 2382 038.


Popol Vuh trenger vel ingen nærmere presentasjon, men for dere som er kun en tredjedel av min alder kan jeg ganske kjapt ramse opp:

Popol Vuh) var et populært norsk progressivt rockeband på 1970-tallet, startet under navnet Arman Sumpe d.e., rundt saksofonisten Reidar Arman Myhre (Wenche Myhres bror) og Pete Knutsen, Terje Mehti og Thor Andreassen

Bandet fikk Spellemannprisen i 1972 i kategorien beste gruppe.

Bandet skiftet i 1973 navn til Popol Ace for å unngå konflikt med det tyske bandet Popol Vuh. Jahn Teigen sluttet som vokalist samme år, og ble erstattet av Asbjørn ASA Krogtoft.

Det er lenge siden jeg spilte denne LP-plata i sin helhet.  Men det er slett ikke lenge siden jeg hørte låten som har første spor på side 1.  Når stiften treffer rillene og åpningstonene fra «Queen of all Queens» strømmer ut fra høytalerne.  Ja, da nikker de fleste.  Jo, dette har vi hørt før.  Sammen med «All we have is the past» fra førsteskiva, så er nok denne låta for bandets signaturmelodi å regne.

Jeg trodde dette albumet solgte godt.  Men til min overraskelse så ser jeg at plata lå kun 4 uker på VG-lista, med en 17.plass som beste resultat. Jeg hadde forventet helt andre tall.

Uansett så er dette ei plate som enhver samler av norsk pop og rock MÅ ha i sin platesamling.  Mitt eksemplar har ikke blitt spilt så ofte de siste åra.  Men det er virkelig et album jeg nyter like mye hver eneste gang jeg låner øret til det.  Særlig digger jeg låta «Music Box».



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar