tirsdag 22. november 2016

FRA PLATEHYLLA: BACKSTREET GIRLS – BOOGIE TILL YOU PUKE




1984. Mercury. 834 476-1

Gruppa Backstreet Girls - BSG -  ble startet i 1984. Jeg har likt bandet helt fra starten.  De spiller rå, ærlig boogie rock.  En musikkform som passer til de fleste anledninger, og da særlig til konserter. Å oppleve bandet er en uforglemmelig opplevelse.

Bandet har et par svært spennende medlemmer, som gjør seg bemerket og er lette å like.  Den ene er vokalisten Bjørn Müller, og den andre er gitaristen Petter Baarli.  Særlig har Petter en stor plass i mitt hjerte.  Jeg har bodd i Oslo i mange år, og ved et par anledninger har jeg truffet Petter, en hyggelig kar som går sine egne veier, - uansett.  Og så er han en fantastisk god gitarist.  Jeg vil tro at Petter fikk en del nye fans da han var med til Antarktis som mannskapsmedlem på båten Berserk.  Ferden ble dokumentert i en Tv-serien på TV Norge.




Bandet har vært tro mot sin stil uansett hva verden og publikum ellers vil ha.  
I forbindelse med bandets 30-års jubileum sa Petter Baarli følgende i et intervju:  «Vi utvikla oss ikke, vi innvikla oss» 

Det var vel dette som førte til at vokalisten, Bjørn Müller,  var ute av bandet en tid.  Han ville snuse på andre musikkformer. Men nå er han tilbake.  Og det kan se ut som om også publikum er tilbake,  i tillegg til den trofaste fansen som alltid har vært der.

Jeg vil anbefale alle å se filmen «Tilbake til Muotathal».  Her får vi et møte med bandet og medlemmene.  It’s hard to be a rock and roller.



Albumet lå 5 uker på VG-lista i 1988, med en 12. plass som beste plassering.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar