mandag 7. november 2016

FRA PLATEHYLLA: MODS - AMERIKA


1982.  Desperado Records. DLP 33002
Fra wikipedia.no:
Mods var en norsk rock-/popgruppe fra Stavanger med opphav på Rennesøy midt på 1970-tallet. Bandet ga ut tre album i perioden 1981 til 1984, hvor debutalbumet Revansj som inneholdt låten «Tore Tang» solgte aller best. Bandets tekster på de to første albumene var på Stavanger-dialekt og sammen med blant andre Stavangerensemblet og Asfalt utgjorde de en Stavangerbølge i norsk rock på begynnelsen av 80-tallet. Bandet er også kjent for å være det første bandet til Morten Abel.


Min kommentar:

Dette var bandet andre LP.
Jeg gikk glipp av dette bandet på tidlig åttitall.  Det skulle gå enda 10 år før jeg oppdaget Morten Abel, da som frontfigur i bandet September When.  Og så skulle det jaggu meg og enda 10 år før jeg ble klar over at den fantes utgivelser på vinyl av den samme Abel, da som vokalist i Mods.

Jeg fikk da kjøpt begge de to første platene.  Må vel innrømme av førsteplata «Revansj» har ikke blitt spilt.  Kanskje årsaker er en av de låtene som finnes på den skiva, nemlig den ikke helt ukjente «Tore Tang». Jeg er vel så pass lei den partylåta at jeg behøver ikke lytte til den når jeg skal ha en musikkopplevelse i min egen stue.  Men for all del, - om noen absolutt vil høre den, så tåler jeg godt at den spilles, - med allsang.

Dette albumet er noe helt annet enn Stavangers nasjonalsang om  Tore Tang.  Vi hører en råere og mere rocka Morten Abel enn vi er vant til fra nyere tid.  Her synger han på norsk.  Noe han faktisk også gjorde på plata si,  «I fullt alvor» fra 2015.

Plata solgte bra den.  Den lå 6 uker på VG-lista i 1982, med en 7.plass som beste plassering. Det er kortere tid enn Revansj, men høyere opp på lista

Jeg anbefaler dere å lytte litt på Mods sitt album fra 1982.  Albumet ligger ute på Tidal, Spotify og Wimp.  Det er bare å streame i vei, ----  inntil du får kjøpt vinylplata.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar