torsdag 24. november 2016

FRA PLATEHYLLA: VAMP M/KRINGKASTINGSORKESTRET – I FULL SYMFONI II


2010. Major Studio. MSLP 1166



«Tida går så fort», sies det.  Ja, det fikk jeg virkelig beviset på akkurat nå.  Jeg var borte ved platehylla mi for å plukke fra en LP for spilling.  I dag vil jeg høre ei ny skive, tenkte jeg og plukket fra et eksemplar fra en av de nederste hyllene. Ja, plata jeg fikk tak i var til og med fremdeles forseglet.  Jeg vet jo at platene synker i verdi i det øyeblikk man bryter forseglingen.  Men den norske delen av min platesamling er ikke beregnet for salg, men for nytelse.

Jeg liker Vamp, og jeg liker Kringkastingsorkertret. Årsaken til at jeg liker Vamp er åpenbar.  Det er først og fremst en knakande godt liveband.  Bandet består av dyktige og karismatiske medlemmer. De har opp gjennom årene gitt meg mahge gode musikkopplevelser.  Jeg er også en storforbruker av klassisk musikk, som Kringkastingsorkestret ofte byr på.  Men i tillegg er orkestret sprekt nok til å parre seg med moderne band og artister i ulike musikksjangre.  Det er tøft, - og det liker jeg.

Dette er den andre skiva hvor KORK og Vamp samarbeider.  På førsteskiva hadde gruppa med seg Rita Eriksen på vokal, men denne gangen er det Eivør Pålsdoottir som bidrar med sin stemme. 

Eivør er fra Færøyene, og jeg har hørt at dama ikke kan et eneste ord norsk.  Det er uforståelig når man hører hennes tolkning av Vamps låter.  Hun har en meget varm og var stemme som passer perfekt i denne settingen.

Samspillet mellom Vamp og KORK er velbalansert. For et band må det føles stort å få et så kraftig orkester i ryggen.

Her   finner du noen av de gode anmeldelsene som dette albumet høstet. 


Jeg har ikke mer å si.  Nå skal jeg på konsert med Vamp og KORK, - i min egen stue.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar