fredag 18. november 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: JODDSKI – FARTSTID





2016.  Tee Prod.  Knirckefritt Management.   6 LP BOKS.



Fra knirckeshop.no:
Ti år etter at Tungtvann kastet inn håndkleet, og rundt 20 år etter at musikken hans første gang fant veien ned til hiphop-aristokratiet i hovedstaden, oppsummerer bygdedyret og norsk raps selvutnevnte "far", karrieren sin utenfor Tungtvann på vinyl. Det er nå halvannet år siden Joddski kom tilbake etter et par års pause og lanserte "Bjørn Sundquist", samt den omstridte dokumentaren "Den vansklige tida" og albumet bygdedyret. 
Joddski slipper bokssettet Fartstid, som inneholder alt fra en låt med Joddski sitt gamle engelskspråklige band Tailormade fra 1996, til sammarbeid med Sirkus Eliassen, Jaa9&OnklP og et uutgitt spor produsert av Tommy Tee.

Boksen inneholder:
Krig & Kjærlighet (10 spor)
Bensin på Bålet (11 spor)
Bygdedyret (9 spor, inkl 2 bonusspor)
Han Far (9 spor, inkl 2 bonusspor)
NYTT ALBUM (8 spor, inkl 1 bonusspor)
Fartstid (10 spor)


Min kommentar:

Endelig,  - i dag kom boksen jeg har venta på.  "Nord Norges Hip Hop Konge" har gitt ut sine «samlede verker». Tenk, - det er allerede gått 20 år siden vi hørte Joddski første gang, eller Jørg-1 som han også kaller seg.

Jeg innrømmer at jeg lenge var litt akterutseilt når det gjaldt musikkformen Rap og Hip Hop.  Det gikk en god stund før ørene mine godtok denne musikkformen. Jeg ble nok litt skremt av den agressive amerikanske Hip Hop kulturen.  Men etter hvert oppdaget jeg norske artister med steintøffe norske tekster.  

En av de jeg la spesielt merke til var denne nordlendingen med de til dels grove tekstene. Denne karen har jo holdt på helt siden "nittenhundreogføriti'a". Jeg tør faktisk å påstå at norsk musikk har mye å takke denne karen for.

Jørgen Nordeng, som han egentlig heter, viste en litt annen side av seg selv da han stilte opp i Tv2s reatityprogram «Det Store Korslaget».  Her gjorde både han og koret fra Bodø en hederlig innsats. Og havnet på en tredjeplass.

Jeg hadde noen få av Jørgens plater i samlinga mi.  Men dette var cd’er, og for meg så er ikke disse så verdifulle.   Så da jeg oppdaga at Christer Falck nok en gang hadde startet et crowdfunding prosjekt, og at det denne gangen gjadt en vinylboks utgivelse med Joddski,  Ja, da var jeg ikke sen om å legge inn en bestilling.

For en tid tilbake så jeg filmen «Den vanskelige tida».  De første 10 minuttene av filmen gav meg en merkelig opplevelse.  Hva var dette?  Det var nesten vondt å se på Jørgens tunge vei mot et comeback.  Men jeg har en mistanke om at dette er en film som er full av god og ekte nordnorsk ironi. I tilfelle, så treffer de her spikeren på hodet. 

I dag har jeg sett oppfølgeren «Den vanskelige reisen»,  - en noe kortere novellefilm som tar opp tråden fra forgjengeren.
Jeg håper inderlig at Jørgens hverdag er noe enklere enn hva vi får presentert i disse filmene.


Boks m/innhold


Boksen jeg fikk med posten i dag er i samme fine, solide kvalitet som Raga-boksen jeg fikk for et års tid siden.. Boksen inneholder 6 stk vinylplater. Platecoverne er fine og forseggjorte.  Artisten har selvfølgelig skrevet en hilsen under lokket.  Typisk Jørg-1 hilsen !  Men det tåler vi.  Vi holder jo til nord for moralsirkelen. Den går nemlig i skillet mellom Nordland og Nord Trøndelag, men Polarsirkelen går noen mil lenger nord.

Hilsen fra Joddski.

Det er morsomt å høre gjennom platene.  Med så pass mange overraskelser underveis så er dette svært god underholdning, også utover det musikalske.  Men jeg savner tekster.  Fordi disse låtene inneholder så mange ord, og i tillegg til all sjitpraten får vi presentert en del visdomsord.  Det er jo en selvfølge at når man har så pass mye på hjertet som Joddski, så må det jo innimellom komme ut noe fornuftig. Trøsten er at de fleste tekstene finnes på musicmatch.

Jeg håper at vi får høre mye mye mer til Joddski i årene som kommer.  Du rekker en boks eller to tildu Joddski.

Joddski er med sine 38 år nesten voksen, men her får han hjelp av en godt voksen kar, nemlig Bjørn Sundquist som er 30 år eldre.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar