søndag 6. august 2017

DAGENS BOK: GARD SVEEN – BLOD I DANS





Fra cdon.no:
En forsvunnet tenåring, en død seriemorder og en mystisk sekt - Tommy Bergmann står overfor sin vanskeligste sak. Seriemorderen Jon-Olav Farberg blir funnet brent til døde rett etter at trettenårige Amanda forsvinner. Tommy Bergmann er den eneste som er sikker på at Farberg er i live, og blir derfor uglesett av kolleger og ledelse ved Oslo politidistrikt. Sporene peker mot Litauen og en sekt fra tsartiden som mener at en morder kan frelses ved å lemleste en ungjente født i Værens tegn. Som Amanda. Eller Mathea, datteren til Bergmanns etterforskerpartner, Susanne Bech. I Oslos horestrøk finner Susanne et kassettopptak av Amanda på et tomt hotellrom, leid av en mystisk kvinne. På speilet står det med leppestift: «Hun skal frelse ham». Blod i dans er den tredje boken om politietterforsker Tommy Bergmann. Om forfatteren: Gard Sveen (født 1969) debuterte med «Den siste pilegrimen» (2013). Boken vant Rivertonprisen i 2013, Glassnøkkelen i 2014, Maurits Hansen-prisen for beste krimdebut og i 2015 også den danske Palle Rosenkranz-prisen for årets beste krimroman. I 2015 kom «Helvete åpent», den andre boken om Tommy Bergmann.

Min kommentar:

Å takk og pris.  
Denne boka er en mer eller mindre direkte fortsettelse av den forrige boka om og med Tommy Bergmann.  Det måtte jo bare komme en fortsettelse sånn som forrige bok slutta.

Men om den forrige boka var mørk, så er denne beksvart.  Jeg tror aldri jeg har lest en så bok med en sånn kullsvart skildring, både når det gjelder miljø og delvis menneskesinn.

Denne gangen blir vi tatt med til Litauen hvor vi sammen med hovedpersonene opplever miljøer hvor religiøse ritualer og , ja unnskyld meg, Faenskap går hånd i hånd. 

I slike samfunn så er det alltid offer, og som oftest er det kvinner og barn.  Det var et parti i den boka der hvor jeg tok meg i å tenke:  Hvorfor leser jeg dette?  Men da måtte jeg faktisk minne meg selv på en vesentlig ting: - Virkeligheten er faktisk verre, - for mange.

Om jeg skal forsøke å oppsummere litt så blir det så pass enkelt som dette:  Du MÅ ha lest den forrige boka «Helvete Åpent» før du begir deg i kast med dette, og du MÅ tåle å lese skildringer du aldri har vært i nærheten av å få servert tidligere.  Jeg tar meg i å tenke:  Kan det bli verre enn dette?

Her kan du kjøpe boka som innbundet






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar