torsdag 31. august 2017

KVELDENS FILM: RUNNING SCARED




Kanal:  Nrk1
Skuespillere:      Paul Walker,     Chazz Palminteri. 
Sjanger:  Action
År: 2006
Land:  USA

Fra platekompaniet.no:
Joey Gazelle er småkjeltring, familiefar og håndlanger for mafiaen i New Jersey. Under en narkohandel som går galt, blir en politimann skutt, og det eneste Joey skal sørge for er å skaffe mordvåpenet av veien...
Med samme hastighet som et 9mm prosjektil treffer sitt hjelpeløse offer, følger vi et glovarmt mordvåpen gjennom New Jerseys iskalde og nådeløse underverden. Running Scared er en aggressiv, voldelig og fullstendig overraskende actionfilm, som tyner lufta ut av lungene dine med hver uforutsigbare hendelse. Det er et nervepirrende og banebrytende adrenalinkick, der talentet Paul Walker (The Fast And The Furious) viser sitt virkelige potensial!


Min kommentar:

Puh… dette var heftig.  Det hele starter før jeg har fått satt meg til rette i godstolen.  Rakk ikke en slurk Pepsi Max en gang før tragedien var et faktum.  

Egentlig var det ingen tragedie, fordi her var det en ondskapsfull russer som fikk det han fortjente.  Etter å ha mishandler son kone og sin sønn i årevis, så blir han skutt av sin sønn.  

Det kinkige med denne skytehistorien er at våpenet som ble brukt egentlig ikke eksisterer.  Naboen har fått i oppdrag å tilintetgjøre det etter at dette våpenet ble brukt da en politimann ble skutt.  Skyteren er er m.a.o. brennhet.

Dermed bærer det av gårde.   Jakten på en livredd, astmasyk guttunge er i gang. Eller. – egentlig er det jakten på et våpen.  Og den varer og varer, -- og varer.  På amerikansk vis med rop og skrik og utallige F-ord.

Dette er gørrkjedelig.Og det irriterer meg grenseløst hvilken rolle kvinnfolka har her.  Om dette er ordinære amerikanske familieliv, så er jeg rystet.  I tillegg bruker de barn i hovedroller hvor det utøves ekstremt mye vold.  For dette er virkelig blodig.
Ser at filmen hadde 18-års grense da den gitt på kino. Jeg stiller spørsmålstegn til om denne filmen i det hele tatt burde vært sendt på Nrk, selv om den gikk som nattkino.

Og slutten er så typisk amerikansk at det er latterlig.
Dette er en film som ingen behøver å se.

Hvorfor jeg så den?  Jo, jeg ønsket å se en film med avdøde Paul Walker som døde i en bilulykke i 2013, bare 40 år gammel.  Han vil nok helst bli husket for «Fast and Furious filmene».  Denne filmen bør glemmes.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar