mandag 28. august 2017

FRA PLATEHYLLA: MATCHSTICK SUN – FLOWERGROUND


Prosjekt "Vinyl til frokost"


1989.  BMG ‎– PL 74237



Matchstick Sun var et norsk rockeband fra Oslo, som eksisterte fra 1984 til 1990. Bandet ga ut to plater.
Bandet besto av Ivar Eidem, Rolf Recknagel, Geir Underdal og Rune Annaniassen.  I 1988 skiftet de navn fra Diamond Dogs til Matchstick Sun, fikk platekontrakt med BMG året etter; og utga platene Flowerground (1989) og Itchy Bitchy (1990).

Bandet har levert musikk til den norske filmen "Giftige løgner".  De har også med en låt i "Mannen som elsket Yngve". Bandet fikk Spellemannprisen 1989 som årets nykommer for debutplata. 

Nok en gang får jeg tak i ei plate jeg ikke har spilt før, og bandet er helt ukjent for meg. Men jeg må innrømme at jeg har sett denne plata svært ofte.  Ja, i store bunker i bruktbutikker.  Da ofte til en lav pris.  Jeg vil da tro at den kanskje ikke solgte som forventet da albumet kom i i 1989.

Jeg fant mitt eksemplar i en bruktsjappe i Oslo, og betalte en ti’er for plata.

Etter det jeg hørte når jeg spilte skiva nå, så var det verdt ti’ern, og vel så det.  Dette er lettbeint pop fra seint åttitall.  Vel verdt å høre på en gang i blant.

Du kan dømme selv.

Det ble gjort en nyinnspiling av albumet i serien "Norsk på nytt".  Du kan høre albumet på Tidal og Spotify.

Albumet lå 5 uker i 1989,  med en 7.plass som beste plassering.
 ,





           



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar