onsdag 23. august 2017

FRA PLATEHYLLA: ZIMMERMANN – LP 4



1982.  Notabene Records ‎– NBLP 006



Da vi kjøpte LP plater på sytti- og åttitallet, så var disse ofte merket med en klistrelapp som ga opplysninger om prisgruppe.  De dyreste var LP4.  Og klistremerket var blått og hvitt som coveret på denne skiva viser.  Det var selvfølgelig adskillig mindre.  Men problemer var at de var umulige å gjerne.  Tror nok en del selgere av bruktplater har ergret seg over disse klistremerkene.

Zimmerman eller Jarle Zimmerman sFjellanger om han egentlig heter er fra Bergen.  Hvor ellers, hadde jeg nær sagt.  Nok en bergenser på platetallerkenen altså.  Zimmerman har tidligere vært medlem av bandene Flying Norwegians og Elektrisk Regn. Han har også vært svært aktiv som plateprodusent for andre.

Hans største hit er vel låta «Russerne kommer» som er første spor på dette albumet.  Jeg husker låta svært godt.  Det er vel å overdrive at den var en landeplage, men den ble mye brukt ved forskjellige anledninger. Stadig vekk ble Russerne byttet ut med andre trusler i underholdning og revysammenheng.

Jeg kjøpte dette albumet på kassett da den kom ut i 1982.  Jeg kjente litt til Zimmerman fra tiden hans i Flying Norwegians.  Kjøpte albumet deres «Wounded Bird» da det kom ut noen år tidligere.  Men på dette sololbumet var Zimmerman mye tøffere.  Her fikk vi ren rock for alle penga.  Noe jeg satte pris på. 


I ettertid har jeg selvfølgelig skaffet meg et strøkent eksemplar av albumet.  Kassetten er for lengst blitt til båndsalat.  Det skjedde i bilstereoen på en langtur mellom Oslo og Velfjord.  Bilturen tok den gang 14 – 16 timer, og jeg tror forsøket med å løse opp i kassettfloken tok minst like lang tid.  Men det var utrolig hva vi fikk til ved hjelp av en Bic-penn.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar