lørdag 5. mai 2018

DAGENS BOK: TERJE BJØRANGER – DEN TREDJE SØSTEREN






Fra nlb.no:
Søstrene Samira og Nazma blir brutal myrdet, mens den tredje søsteren Nadia klarer å gjemme seg. Jakten på svaret på gåten om hvem som drepte jentene og hvorfor, fører journalisten Mikkel til lukkede miljøer i Oslo og bortgjemte landsbyer i Pakistan.

Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no: 13t 41min

Jeg oppdaget forfatteren Terje Bjøranger da jeg fikk boka «Barcode» i gave.  Men så fant jeg ut at han                       hadde skrevet bøker tidligere, og da var det bare å  jakte på noen av hans tidligere bøker.  Men den eneste jeg fant som lydbok var denne.

Boka handler om så mye, men mest av alt om tvangsekteskap. Denne boka ble skrevet i 2010, likevel er denne problematikken like aktuell i dag.

Selv om denne romanen er ren fiksjon, så er det en historie som kunne vært sann.  Forfatteren er utdannet jurist og har jobbet i utlendingsseksjonen ved Romerike Politidistrikt, senere som politiadvokat i Kripos.

Og som ikke det var nok, så har han jobbet i UDI hvor han både startet og ledet et kompetanseteam mot tvangsekteskap.  Så dette er en mann med kunnskaper, og det kommer godt fram i den historien han presenterer for oss.  

Det at forfatteren har så mye kompetanse i ryggsekken gjør at det føles trygt å lese denne boka.  Vi får virkelig en innblikk i hvor vanskelig, for ikke å si grusom situasjonen kan være for unge, og i familiens øyne, gifteklare jenter.

Det hele starter som en romantisk Romeo og Julie historie, om ung kjærlighet mellom en pakistansk jente og en norsk gutt.  

Men hva skjer så når den pakistanske familien føler at tida er inne for å finne en passende mann til døtrene sine, og enda verre, -når de oppdager at den ene allerede har en kjæreste og til alt overmål så er han norsk.

Etter mye dramatikk, bærer det til Pakistan

Vi blir med en god venn av en av søstrene, jounalisten Mikkel når han setter kursen mot den pakistanske landsbygda.

Denne historien er så ekte og spennende at jeg føler at jeg nå har vært i Pakistan. Denne reisen gjør noe med meg.  Ikke bare leser jeg, jeg lever med denne boka.  Og jeg kommer nok alltid til å ha den med meg.  Dette er ikke bare en god krim, men en bok vi kan lære noe av.

Anbefales!

Her kan du kjøpe boka som pocketutgave




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar