torsdag 24. mai 2018

FRA PLATEHYLLA: KANINER TIL SALGS – KANINER TIL SALGS



1987. Rapide Records – RRLP 8701



Prosjekt  «vinyl til frokost»


Kaniner til salgs er et ukjent band for meg, så må jeg sakse litt fra rockipedia.no:
«I 1987 lagde Oslobandet Kaniner til Salgs den 13 spors LP-platen Kaniner til salgs , som inneholdt eget materiale. På denne innspillingen besto bandet av Hege Rimestad (sang, fele), Dag Okstad (bass), Lars Lothe Holm (gitar, sang) og Metch Tofthagen (trommer). De fikk også lagd en video til låten ”Seinvinter”, produsert av Linda Cartridge. Albumet var spilt løpet av to uker i London.

Lars Lothe Holm hadde vært en tidlig samarbeidspartner for Joachim Nielsen, mens Metch Tofthagen var innom både Vera Cruise, Florrie og Nattergalene, Fat Molly og bandet til Willy B. Både Lars Lothe Holm og Dag Okstad medvirker som musikere på samle-platen Den Akustiske Gitarliga presenterer (1988), som viste frem nyere norske band og artister i akustisk tapning.

Hege Rimestad var det mest erfarne medlemmet, med bakgrunn fra bl.a. Amtmandens Døtre, Veslefrikk og Tits & Hits. På Kaniner til salgs skrev hun all musikken – og søsterparten av tekstene. Senere ble det egne album, samarbeid med Geirr Lystrup og nyskrevet musikk til film og teater, i tillegg til at hun har medvirket som studiomusiker på en lang rekke plater.»

Dette er nok en av de platene jeg plukka fra en billigkasse på et fortau i hovedstaden på slutten av nittitallet.  De aller fleste hadde da gått over til cd, og salget av vinylplater var synkende.

Jeg kjøpte min første cd-spiller i 1986, men i årene etterpå så vokste vinylsamlingen hurtigere enn cd-samlingen.  Hovedårsaken var nok at LP-platene var billigere.  Det var mange butikker som solgte ut sitt varelager for å gå over til cd-formatet.  Jeg benyttet sjangsen. Og fylte opp bærepose på bærepose med LP’er. 

Mange av disse platene har blitt stående uspilt i hylla.  I dag skulle jeg høre «Kaninene» for aller første gang.  Det er litt rart hvordan man forestiller seg av et band skal låte kun ut fra cover.  Jeg var overbevist om at dette var et band som ville gi meg musikk  et sted midt mellom sjangeren rock og pønk. 

Og hva fikk jeg?  Jo, noe som var nærmere ren progrock med innslag av syttitallets viser.  Hvordan kan jeg ha gått glipp av dette?

Det var først i dag at jeg oppdaget at selveste Hege Rimestad var frontfigur i dette bandet.  Jeg kjente igjen stemmen hennes umiddelbart fra band som f.eks. Amtmannens Døtre, som vi hørte en del på ca 10 år før denne skiva kom ut. Hege er en fantastisk musiker, med fiolin som hovedinstrument.  Hun har, i tillegg til Kaniner til salgs og Amtmannens Døtre, fortid i band som Nøkken, Veslefrikk og Tits & Hits. I tillegg har hun bidratt på utallige plateinnspillinger.

Dette var virkelig en god musikkopplevelse.  Så selv om denne skiva hittil har blitt «pent brukt» så vil den heretter bli spilt med jevne mellomrom.

Dessverre finnes ikke albumet på Tidal eller Spotify foreløpig.

Det er også sparsomt med klipp ute på youtube.  Men du finner bandet og deres video til «Seinvinter» ca 25 min ut i NRK-programmet Rock 89.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar