søndag 27. mai 2018

DAGENS BOK: UNNI LINDELL - KNUT, NOBODY’S BABY







Fra forlagets omtale:
Knut- Nobody's baby, handler om et helt spesielt vennskap mellom en grå bustete hannkatt og krimdronninga Unni Lindell. Det 18 år lange vennskapet var til tider grenseløst, i noen situasjoner gikk det over alle støvleskaft og nærmet seg galskap. Katten Knut ble rikskjendis da han ble etterlyst i norske medier på 2000- tallet. Da hadde han rømt fra sitt omplasseringshjem. Krimforfatterens savnede katt fikk bred omtale i norske medier og da han ble gjenfunnet ble det førstesideoppslag i VG.

Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no  6 t 55 min

Om du, som meg, er katteelsker, så er dette ei bok du MÅ lese.

Dette er historien om Knut.  Og selv om alle katter er personligheter, så vil alle katteeiere  kjenne seg igjen i Unnis reaksjoner og også kjenne igjen Knuts innfall.

Jeg fikk min første katt da jeg var 2 år gammel, og helt til jeg flyttet til leilighet i byen, har jeg hatt en katt eller flere i mitt eie. Det er nå nesten 3 år siden jeg leverte mine katter til omplassering.  Og jeg må være så ærlig å si at jeg har savnet dem hver eneste dag.

Alle som har eller har hatt en katt i sitt eie kunne ha skrevet en bok om det sterkeste kjærlighetsforholdet man kan oppleve.  Om redselen når Pus forsvinner, eller blir syk. Om den enestående roen du føler med en katt i fanget, om den ekstra fine middagsluren med en sovende katt på brystet, om den raspende følelsen av en kattetunge på kinnet, om fortvilelsen når katten serverer en levende mus eller fugl  (fersk mat er best) og særlig når det viser seg at det du har fått er en levende spissmus som giveren ikke kommer til å spise, men beholde levende inne i stua så lenge som mulig.

Om at du når lommeboka er litt slunken, kjøper kattemat først, og så middag til deg selv.  Hvor mange ganger har jeg ikke endt med å gi kattene all kyllingfileten for selv å spise kun salat.

Vi kunne alle ha skrevet bøket om vårt liv med katten vår, men det er Unni Lindell som har gjort det.  Og det er jeg veldig glad for.  Fordi Unni er den aller beste, rett og slett.

Unni har et ubetinget og sterkt kjærlighetsforhold til sin katt Knut (selvfølgelig).  Men Unni er vel også i overkant bekymret (les hysterisk) i de tilfeller Knut bestemmer seg for å ta en tur.  Jeg ler med og av både Unni og Knut, og jeg gråter en skvett med dem og.  

Men i den delen av boken hvor Knut eldes, blir syk og forlater Unni.  Ja, det er noe av det vakreste Unni noen gang har formidlet.  Tenk det; - Krimdronninga Unni Lindell, som har tatt livet av både barn, kvinner og menn på de mest grusomme og bloddryppende måter.  Men når hun skriver om en gammel katt som sovner inn.  Ja, da blir det vakkert.

Dette er en flott gavebok.  Men Obs!Obs!  Du bør sjekke om mottakeren av boka er en katteelsker. For ellers vil ikke vedkommende ha utbytte og glede av boka.  De vil rett og slett ikke forstå hva det dreier seg om.

Men jeg, -  - jeg elsker boka, Unni, katten Knut og alle andre katter.

Her kan du kjøpe boka som innbundet  eller  pocketutgave 

2 kommentarer:

  1. Må bare ha denne! Finner den ikke som lydbok, hvor fikk du tak i d3n?

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager treg tilbakemelding. Jeg lånte min lydbok hos nlb.no

      Slett