tirsdag 22. mai 2018

KVELDENS FILM. JENNY’S WEDDING







Kanal: TV2
Sjanger: Komedie
Skuespillere: Sam McMurray, Grace Gummer, Cathleen O'Malley, Katherine Heigl, Diana Hardcastle, Linda Emond,     Houston Rhines, Tom Wilkinson, Matthew Metzger, Alexis Bledel
Regi: Mary Agnes Donoghue
Nasjonalitet: USA
Produksjonsår: 2015


Fra filmweb.no:
Jenny Farrell (Katherine Heigl) skal gifte seg. Men hvordan vil den fordomsfulle familien hennes reagerer når de finner ut at kvinnen de trodde var deres datters venninne, faktisk er hennes forlovede? Da de gammeldagse Farrells forsøker å fordøye utsiktene til en overraskende svigerdatter, står de overfor et vanskelig valg: enten å tilpasse seg tiden, eller faren for å bli forlatt. Alexis Bledel og Academy Award-nominerte Tom Wilkinson er også stjerner i denne kloke, varme og vittige komedien.

Min kommentar:

Hva skal jeg si …….  Komedie?  Nei, dette er langt fra noen komedie.  Jeg dro ikke på smilebåndet en eneste gang.  Denne filmen hører nok inn under kategorien drama. 

Hva er det med amerikanere?  Ja, jeg innrømmer at jeg ikke er så altfor begeistret for amerikanere eller Amerika.  Kanskje jeg er fordomsfull. Jeg har aldri vært over Dammen.  Har aldri ønsket å dra, og kommer helt sikkert ikke til å dra. Bør kanskje derfor ikke uttale meg da mitt kjennskap til Amerika kun er basert på film, TV og bøker.  

- - Ja, og så musikk da. Musikken er vel det aller beste som har kommet derfra.  Men ut fra det jeg har sett og lest, så er det ikke særlig høyt under taket i den ordinære amerikanske familie.   Kan av og til se ut som om man ikke har forstått forskjellen mellom moral og dobbeltmoral.

Jeg kunne ha holdt på i det uendelige, men jeg skal gi meg der.  Mine antagelser så langt stemmer på en prikk med det vi får presentert i denne filmen.

Denne filmen irriterer meg.  Du snakker om fasadepussere.  Om foreldre ikke får hindret et homofilt bryllup, så må for all del ikke venner og naboer vite noe.

Det gjør så himla vondt å se dette.  Og underveis så håper jeg inderlig at unge homofile i Norge har det litt lettere enn disse to jentene.

Når det så skjer en oppvåkning i denne filmen, blir det – om mulig -enda mere kleint.
Det eneste som gleder meg er gjensynet med Katherine Heigl.  Jeg har ikke sett Katherine siden jeg for mer enn 10 år siden så den aller første sesongen av  Grey’s Anatomy der Heigl hadde rollen som Izzie.

Hun er for så vidt troverdig i sin rolle, og det er jaggu godt gjort i en så til de grader elendig produksjon.  Men samspillet mellom de to jentene som spiller kjærestepar fungerer ikke så godt.  Nå vil vel ikke amerikanerne provosere ved å vise kjærlighetsscener, men her er det iskaldt. Joda, jeg fikk med meg det ene kysset som vi kunne se på ca 30 meters avstand. Håper inderlig at ingen amerikanere ble støtt av dette. 
 
Og så slutter historien som forventet med en god porsjon Amerikansk søtsuppe.

Det mangler bare en solnedgang. Jeg orker ikke mer.
THE END







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar