mandag 5. februar 2018

NY VINYL I POSTKASSA: ADAM DOUGLAS – I MAY NEVER LEARN



2015.  Grappa ‎– GRLP4489


Så ble endelig hele Norge kjent med Adam Douglas.  Amerikaneren som fant kjærligheten i Bremanger, reiste hjem til Amerika, solgte alt han eide, og flyttet over dammen.  Og siden har han ikke sett seg tilbake.  

Adams kjennemerke er hatt og briller, og en fantastisk stemme.

Jeg la merke til Adam for noen år siden.  Mener å huske at det var i fredagsprogrammet «Beat for Beat». Jeg digger faktisk det programmet, særlig fordi vi av og til får presen-tert artister fra hele landet som tidligere kun har opptrådt lokalt.  Håper den nye programlederen følger opp Ivar Dyrhaugs ide på nettopp det området.  For det finnes   utrolig mye talent der ute.  Det blir bevist hvert eneste år   gjennom Tv-program som The Voice, Idol og Norske Talenter.  Jeg trodde faktisk at Mr Douglas hadde deltatt i The Voice, men jeg husker nok feil.

Men så kom endelig Adams store gjennombrudd.  Det var jo ikke så mange av oss som hadde fått med oss at Adam hadde vunnet en større konkurranse hvor deltakerne var fra Østersjølandene + en amerikaner fra Norge.

Men lørdagskveldene på Nrk er fremdeles det aller største vinduet hvor en artist kan vise seg fram.  Og Adam kom, så og vant.

Han imponerte først og fremst med sin store stemme, men det skulle vise seg at vi ble like begeistret for hans ydmyke og sjenerte oppførsel.  Vi har vel lett for å tenke at ameri-kanerne fremstår litt brautende og skryter av at alt er så mye bedre «over-there».  Men når Adam sier han spiller litt gitar, så kan de som kjenner til hans ferdigheter på gitar bekrefte at han er en av Norges aller beste gitarister.  Og stemmen hans er en gudegave, intet mindre.

Dette albumet ble utgitt i 2015.  Men jeg har ikke lagt mer-ke til det før jeg oppdaget det til salgs på et nettsted som selger brukt vinyl.  Jeg mistenker at selgeren ønsket å   melke Adams suksess i Stjernekamp, for vedkommende skulle ha intet mindre enn kr 750,- for vinylplata.

Min nysgjerrighet ble vekket.  Jeg hadde ikke sett plata før, og tenkte da at den var utgitt i et svært lavt opplag.  Men heldigvis sjekket jeg min favorittbutikk, Big Dipper.  Og der hadde de plata inne til en normal pris, kr 199,-.

Jeg hadde forventet et album med litt «gammaldags» mu-sikk.  Jeg så for meg at jeg skulle få servert storband og fullt trøkk, litt sånn Frank Sinatra, om du skjønner hva jeg mener. Men nå sitter jeg og hører på et album med låter hvor Adam Douglas har skrevet alt selv.  Og dette er moderne, men likevel tradisjonelt.  Vi får funk, soul og rock i skjønn forening.  Denne plata kommer til å bli mye spilt her i heimen.

Takk Mr. Douglas for at du ble nordmann.  Du har sagt mange ganger at det var kjærligheten som førte deg til Norge. Slik jeg har forstått det så var det kjærligheten til landet, folket og ei veldig spesiell dame.  Jeg håper inderlig at du føler at den kjærligheten blir gjengjeldt, - fra dama du valgte.  Men også fra en "Rockekjerring" fra Nord-Norge.  

Her kan du kjøpe albumet som vinyl  og cd



Her kan du høre musikken på  Tidal og Spotify














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar