onsdag 9. mai 2018

FRA PLATEHYLLA: BRØD & CIRKUS – BRØD & CIRKUS



1991.  Grappa – GRLP4
Prosjekt  «vinyl tilfrokost»


Fra Rockipedia:
Brød & Cirkus ble startet i 1989/1990 og var en videreføring av Romance, som besto av Hans Hopen (vokal), Espen Isachsen (gitar), Frank Aune (bass), Chrhttp://kjerringrock.blogspot.no/2017/06/vinyl-til-frokost.htmlistian Nystrøm (keyboards) og Lars Almås (trommer).

Romance hadde allerede en platekontrakt med Grappa, og med Rolf Graf som produsent ga de ut singelen 'Angel/Tonight's The Night'. I etterkant av denne utgivelsen sluttet Hans Hopen og Espen Isachsen og ble erstattet av Baard G. Olsen (gitar) og Frode Henriksen (vokal). Brød & Cirkus var da klar til å ta av.

I perioden som fulgte skrev bandet låter, og skulle det bli suksess måtte de synge på norsk. De ønsket seg Ole I'Dole som produsent, og han tok turen til Trondheim (fra Sverige) og hjalp dem med finpussen. Det var forresten Ole som foreslo å endre navn fra Romance til Brød & Cirkus, under mottoet: Gi folket det de vil ha!

Min kommentar:

Javel, da har jeg altså tatt feil helt til dags dato.  Jeg trodde at bandets navn var inspirert av platetittelen til en av mine absolutte norske favorittband, nemlig andreskiva til Undertakers Cirkus som hadde tittelen «Brød & Cirkus» fra 1975.

Min LP har nok stått trygt i hylla siden jeg kjøpte den. Kan ikke huske at jeg noen gang har spilt den.  Litt morsomt at den ennå bærer prislappen fra Platebaren på Sten & Strøm AS. 

Ole I'dole eller Ole Evenrud om du vil, var altså produsenten på denne skiva,  Det er morsomt å høre hvormye stemmen til vokalisten ligner på Østfoldingen Ole.

En annen Østfolding som er med som korist er Odd Rene Andersen.  Han er vel fra Fredrikstad om ikke jeg husker feil. Andre kjente artister som stiller opp som korister er: Håkon Iversen, Leif Digernes og Per Øystein Sørensen.

Alle tekster er på norsk. Noen er oversatt. 
Låta «Om en og en blir to» var visstnok hyppig ønsket og spilt på Nattønsket et par år tidlig på nittitallet.

Hvorfor det ble med denne ene skiva, vet jeg ikke.  Det låter jo bra.  Men det var kanskje litt for mange band fra Trondheim som spilte akkurat denne typen musikk tidlig på nittitallet.  Om noen der ute vet noe om bandet og musikken deres, så er jeg takknemlig for en tilbakemelding om dette. 

Du kan enten skrive kommentar på denne bloggen ellers en mail til: to-rini@hotmail.com.

Om du har et eksemplar liggende eller ønsker å kjøpe LP’en, så er nok kr 200-300 en fornuftig pris om vinyl og cover er i god stand.

Du kan høre albumet «Brød &Cirkus» på Tidal eller Spotify

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar