tirsdag 31. oktober 2017

NY VINYL I POSTKASSA: THULSA DOOM – A KEEN EYE FOR THE OBVIOUS



2017. Duplex Records ‎– GTDLP6038

Fra bigdipper.no:
Etter noen år med omfattende turnering til stor jubel har Thulsa Doom gått i studio med en idé om at de kan overgå seg selv.  Resultatet treffer som ti kuler plassert med en akupunktørs presisjon.
 Første singel «Lady Nina» har allerede fått en 6`er hos The Wilhelmsens, og i en foreløpig rapport om albumet skriver Klassekampen: «Med flygende gitarer, tett hamrende rytmer, harmonisang og fete hooks låter det nok en gang som en kule. Og et sted inne i buken av dyret er det et gnistrende, nesten tidløst popband»
 Mastring for vinyl er gjort på Propeller Mastering, hos de beste i bransjen, og trykket hos Eldorado i Tyskland med laquer-metoden for en varmere lydopplevelse. Coveret på dette førsteopplaget kommer med lekker spotlakk-finish.

Min kommentar:

Jeg sier som Siv Jensen (uten sammenligning forøvrig) ;  «Å dette har jeg gleeeda meg leeeenge til».  Men jeg skal ikke si «morna» til noen, men heller hilse til gutta som gjør comeback. 

Fordi, - endelig etter mer enn 12 års fravær, så er gutta tilbake.  Og det låter mørkere og tyngre enn noen gang.
Her får vi bass som gir ekko i veggene i betongblokka her i Brønnøysund.  Måtte ty til øretelefoner da klokka dro seg over midnatt, og da låt det, om mulig, enda bedre.  Bassen trakteres for øvrig av Egil Hegerberg.  Ja, du vet han morsomme med skjegg i «Bare Egil Band». 

Thulsa Doom spiller musikk i den sjangeren som kalles stoner rock. 

Dette er hva Wikipedia sier om stoner rock:  «Stoner rock karakteriseres ved tunge og seige gitarriff, langsom til mellom-tempo, tung og forvrengt basslyd, melodisk sang, til dels med elementer av bluesrock i seg, og retro i produksjonen».

Og Thulsa Doom innholder alle disse elementene. Vokalisten er meget bra.

Bandets to gitarer låter «dritbra» for å bruke et lit slitt, men ungdommelig  uttrykk. Jeg leste et sted at «Duoen veksler fra å være duellanter til støttespillere».  Og det er faktisk så sant som det er skrevet.  Dette er musikk som vi som var tenåringer på syttitallet kommer til å like. Vi får en miks av Black Sabbath og Thin Lizzy, men allers mest Thulsa Doom. 

Etter min smak låter de mye bedre på denne skiva, enn den forrige. Vi får bl.a. servert et par nydelige ballader.  Kanskje de har hvilt seg i form?  Å nei, disse gutta har holdt spilling og spillegleden ved like.  Noe denne skiva er et bevis på.

Dette er en flott vinylutgivelse med et fantastisk vakkert cover.  Og takket være min favoritt platebutikk når det gjelder nye skiver, Big Dipper, så er jeg nå eier av et signert eksemplar.

Du kan høre albumet på Tidal  og  Spotify



Du kan kjøpe albumet her





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar