fredag 15. september 2017

FRA PLATEHYLLA: CHRISSY – CHRISSY


1980. Sonet ‎– SLP 101


Ja, da er det tid for nok en av de platene jeg aldri har spilt før.  Jeg må innrømme at jeg har en del av dem.  Det er nok et kjennetegn for oss vinylsamlere at vi ikke rekker å høre gjennom alt vi kjøper.

Chrissys navn dukket opp for noen uker siden da jeg spilte Plann-skiva.

Chrissy var i sin tid vokalist i bandet, eller egentlig var det vel sånn at Plann var backingband til Chrissy.  

Chrissy, eller Tone Christine Senstad som hun egentlig heter ga ut singelen «Mark my words» i 1980.  Med den gjorde hun stor suksess, vant Euopa-toppen og solgte ca 500.000 singler i Europa.  Til dags dato er vel dette det høyeste salg en plateutgivelse med en norsk artist noen gang har gjort.

Chrissy var en pønker, og hun var tidlig ute.  Allerede på slutten av syttitallet flagget Chrissy sin kjærlighet til pønk-musikken og tilhørte det så smått gryende pønkmiljøet i hovedstaden.

Når jeg i dag hører på Chissy så mistenker jeg at hun var inspirert av Blondie med Debbie Harris som vokalist.  Jeg mener det ble fremhevet den gangen hun deltok i Europatoppen.  Og Chrissy har absolutt ingenting å skamme seg over i så måte.

Men denne dama kunne mer enn å synge.  Omtrent samtidig med innspilling og utgivelse av denne ene skiva rakk Tone Christine Senstad å spille inn to filmer. «1958» og «Svartere enn natten».


Men etter 1980 har ingen hørt eller sett noe nytt fra Tone Christine Senstad alias Chrissy.  Hvor ble det av denne dyktige jenta?  Ja, ikke vet jeg.  Kanskje andre vet?


I filmen "1958" spilte Tone Christine Senstad rollen som Tove


Chrissy hadde også en rolle i Wam og Vennerøds film "Svartere enn natten".




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar