mandag 25. juni 2018

KVELDENS FILM: STEVE JOBS






Kanal:  Nrk1
Sjanger: Romantikk / komedie
Skuespillere:  Michael Fassbender,      Kate Winslet  ,      Seth Rogen ,  Sarah Snook  ,  Katherine Waterson  ,      Jeff Daniels  ,   Michael Stuhlbarg  , John Ortiz  , Perla Haney-Jardine  , Jackie Dallas  ,  Adam Shapiro,   Tina Gilton ,  Makenzie Moss ,  Adam Reeser
Regi:      Danny Boyle
Land:  USA
År:  2015
Tid:  2 t 02 min

Fra filmweb.no:
Filmen om prøvelsene og triumfene til geniet Steve Jobs. Se Michael Fassbender i en av årets heteste Oscar-kandidater.
Steve Jobs lidenskap for teknologi og hans visjoner om nyskapning har gjort ham til en foregangsmann innen den digitale tidsalderen. Men på veien mot målet om å revolusjonere datateknologien ofret han også mye. Steve Jobs er en myteomspunnen mann, som var kjent for å sette yrkeskarrieren foran familie og venner. Denne filmen gir et fascinerende innblikk i hans engasjement og personlighet, og tar oss med bak scenen under tre av de største øyeblikkene i karrieren hans.
Michael Fassbender gjør en uforglemmelig rolleinnsats som Steve Jobs, med god støtte av Kate Winslet, Jeff Daniels og Seth Rogen. Regien er ved Danny Boyle ("Slumdog Millionaire", "The Beach", "Trainspotting").


Min kommentar:

Det finnes flere filmer om Apple-grunderen Steve Jobs.  Jeg har sett et par stykker.  Og for å si det sånn, - Steve Jobs blir ikke mer sympatisk uansett hvor mage filmer jeg  ser eller hvor mange bøker jeg leser om denne mannen.

I denne filmen syns jeg han fremstår enda verre enn jeg noen gang har sett han tidligere.  Michael Fassbender gjør som alltid en god og troverdig jobb.  Han er hard som flint, men det er en person som lar oss vise en litt mykere side av Jobs, og det er han eldste datter Lisa som nok ligner sin far mer enn han egentlig er klar over.

I starten er jeg litt skuffet over at skuespilleren er så ulik den ekte Steve Jobs. Men dette glemmer jeg faktisk ganske fort fordi filmen har et driv og er så intens at jeg blir dratt inn i handlingen.

Nå er ikke jeg en ivrig Apple tilhenger.  Jeg har et par gamle I pod’er liggende i en skuff.  Men de har jeg ikke brukt på 8 - 10 år.

Men jeg blir jo fasinert av denne intense mannen:  En ting er at han vel går under kategorien geni, men har er sånn kontrollfreak og opptatt av små bagateller og helhet at det er virkelig interessant å se på hva han har fått til.

Du behøver altså ikke å ha store kunnskaper om Apple for å ha utbytte av denne filmen.  Og hvem kan vel ha unngått å høre om både Apple og mannen Jobs?

Jeg ble positivt overrasket over hvor lærerik og underholdende denne filmen var.  Og derfor anbefaler jeg gjerne dette historiske dramaet.

God fornøyelse.

Her kan du kjøpe filmen som  Dvd  og BluRay

  






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar