søndag 3. juni 2018

DAGENS BOK: ARNALDUR INDRIDASON – SKUMRING







Fra nlb.no;
Fra forlagets omtale: En omreisende selger blir funnet drept i en liten utleieleilighet i Reykjavik. Han er skutt på kloss hold, gjennom øyet. Et hakekors er tegnet med blod i mannens panne. To ganske uerfarne politimenn blir satt på saken, islandsk-kanadieren Thorson, som jobber i militærpolitiet, og hans islandske kollega Flovent. Spor fra åstedet leder dem til utenlandske soldater, som det vrimler av i Reykjaviks gater i 1941.


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no:  10 t  24 min

Nok en bok av islendingen Arnaldur Indridason unnagjort.  Men ikke med min venn, politimannen Erlendur som hovedperson denne gang.

I denne boka tar forfatteren oss med til andre verdenskrig, til 1941.  Jeg har vel egentlig aldri tenkt over hvordan det var på Island under andre verdenskrig.  Tror aldri jeg har lest eller hørt noe som helst om det tidligere.

Island var jo i utgangspuktet nøytralt, men i mai/1940 invaderte engelskmennene Island.  Senere kom amerikanerne, og det er litt av denne historien jeg får i denne boka.

Dette er derfor en noe utradisjonell kriminalroman.  
Tempoet er noe lavere enn det vi er vant til i tradisjonelle krimbøker. Spenningen er selvfølgelig til stede, men det er ikke så heseblesende og intenst som vi kan oppleve i andre historier.

Jeg har lest en del bøker i denne sjangeren hvor vi reiser tilbake i tid.  Og når det gjelder romaner med andre verdenskrig som bakteppe, så har de vært i flertall.  Og jeg liker det.  Det startet vel med at jeg så den britiske TV-serien om Foyle  og ble fan av den.  I årene etter har jeg lest utallige bøker og sett utallige filmer og TV-serier hvor en god krimgåte blir løst mens krigen raser.

Nå er forholdene litt roligere på Island i 1941, men likevel klarer forfatteren å holde på min interesse.  Dette er en krim som kanskje passer bedre om du ikke er alt for utålmidige.  

Men for all del; -  Arnaldur Indridason har nok en gang gitt oss en leseverdig bok.

Her kan du kjøpe boka som innbundet






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar