mandag 27. august 2018

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: CC COWBOYS – PERFEKT NORMAL



2018.  Drabant Music ‎– DM32LP.  LTD.Hvit vinyl



Fra gaffa.no:
         
CC Cowboys har i 28 år vært garantister for norsk rock av ypperste kvalitet. De har oppnådd en rekke utmerkelser, fått tildelt gull- og platina-troféer, hatt tusenvis av spillejobber og har en imponerende rekke hit-låter på samvittigheten.

Flere av låtene ble sluppet som singler før albumet kom i butikkene den 01.juni 2018 , og både “Hun er havet” og “Det .juni magiske ordet unnskyld” er blitt godt eksponert på norske radiostasjoner. Den 20. april var det duket for enda en smakebit da låten “Jeg vil vite alt” ble sluppet som single. Dette er en låt med et universelt tema, som alle kan kjenne seg igjen i, og det er Grønneberg på sitt aller beste: - Fortell meg om det stedet du kommer i fra, om gatene og vennene og din mor og din far, om ungdomstid og opprør og den første kjærlighet, var det ved første blikk eller en du kjente fra før.  Jeg vil vite alt


Min kommentar:

En av Norges mest stødige rockeband har gitt oss album og uforglemmelige sceneopptredener i nesten 30 år, - tenk det.  

Jeg husker meget godt da jeg hørte deres første skive «Harry» på radio. Du vet, - den følelsen når du hører en låt, et band eller en artist som enten gir deg gåsehud eller gjør at du kobler ut alt annet du holder på med og bare lytter.  Det var nettopp den opplevelsen jeg hadde da tonene av «Harry» strømmet ut av bilhøytalerne.
  
Det var bare å kjøre innom en platebutikk sporenstreks å få tak i skiva.  Jeg bodde heldigvis i Oslo den gangen, og i 1990 solgte de cd’er nesten overalt, i platebutikker, i kiosker, på bensinstasjoner og til og med i matbutikker.  Ja, det var tider det.

Det var ofte slik at et album inneholdt en eller to låter som var bra.  Resten var sånn passe.  Men på CC Cowboys første album «Blodsbrødre» så var alle låtene skikkelige rockelåter. Jeg digga dette bandet.

Jeg sitter her med en vakker hvit vinylplate.  Den ligger i et svært enkelt cover.  Litt for enkelt etter min smak.  Når både selve vinylen og den tykke innerposen med påtrykte tekster er av så flott kvalitet kunne det gjerne vært kostet på et utbrettscover. Men det er kanskje et økonomisk spøsmål.




Dette er bandet ellevte studioalbum.  I tillegg har de gitt ut to livealbum og et par samlealbum.  Jeg har dem selvfølgelig alle sammen.  Men om jeg skulle ønske meg noe, så måtte det være at de albumene som finnes kun på cd blir gitt ut på vinyl.  Hvorfor ikke en boks med alle alle album på vinyl, - pluss litt ekstrastoff.

Det er imponerende at dette bandet i hovedsak har fremført norske tekster.  I dag er det nok mer populært med norske tekster enn det var på nittitallet.  Disse gutta var virkelig modige da de i 1990 ga ut sitt første album på norsk.  I dag kan vi ikke forestille oss at Cowboyene skulle ha framført Harry på engelsk.  Eller hva med Vill, Vakker og Våt?  Nei, CC C.  må synge på norsk.

Det er Magnus Grønneberg som er ansvarlig for tekst og musikk til alle låtene på deres nye album. På en forunderlig måte får han det til å høres så lett ut.  Han skriver om hverdagslige ting som de fleste av oss kjenner igjen.  Om politikk, tapet av et kjæledyr, om å si unnskyld, og selvfølgelig om kjærlighet.  Han benytter en og annen metafor, uten at det blir kleint. 

Vi får tittellåta "Perfekt Normal", som er filmmusikken til den norske spillefilmen Børning 2.  Albumet avslutter med låta «Ari, Moi og meg».  Denne ble lagd til et TV-program hvor vi fikk være med disse gutta på en guttetur til Key West i Florida.  Etter hva jeg kan erindre så var dette et severdig program med samtaler mellom 3 spennende unge menn.

Jeg tør påstå at Magnus Grønneberg har en av norsk rocks mest særegne stemmer.  Den er så varm og flott og gjør balladene ekstra fine.  Når han så drar på så er hesheten helt uimotståelig.  Den kan i perioder minne litt om både Bruce Springsteen og til tider Mick Jagger, men vi hører alltid at det er Magnus Grønneberg.

CC Cowboys består av et stødig mannskap.  De er alle godt over konfirmasjonsalderen, og de fleste har erfating fra andre band, enter før de begynte i  CC C, eller ved siden av.

Her er mannskapet:
Magnus Grønneberg – sang, akustisk og elektrisk gitar, munnspill
Jørn Christensen – akustisk og elektrisk gitar, kor, piani, madolin (Har vært/er medlem av følgen-de band: Can Can ,  CC Cowboys,  Cirkus Modern,  De Press,  Langsomt Mot Nord,  Mercury Mo-tors,  Norske Gutter,  Thinkerbell,  Young Neils,  Leieboerne)
Per Vestaby – bass ( Har vært/er medlem av følgende band: CC Cowboys,  Veslefrikk,  Mercury Motors,  Can Can,  Folque,  Bazar,  terk Naken og Biltyvene )
Agne Sæther – trommer, perkusjon

Ellers medvirker:
Kyrre Fritzner – perkusjon, kor, piano (Har vært/er medlem av følgende band: Uncle Sam's Wig-Wam Party,  The Rambelins,  Nebb Blagism,  Kul,  Everest )
Christoffe Lundquist, elektrisk gitar, slidegitar, piano, orgel, saksofon, kor (Har produsert for eller har vært/er medlem av følgende band:  Gyllene Tider,  Roxette,  Brainpool,  Ed Harcourt, Ulf Lundell, Thåström, Bo Sundström, Wilmer X, Christian Kjellvander, Helena Josefsson, Sandy Mouche, Peter von Poehl, Edda Magnason, Justin Winokur, Doug Wyatt, Moneybrother., CC Cowboys)
Ivar Nikolaisen - kor, sjåfør og altmuligmann

Dette albumet gis oss  musikk for alle anledninger.  Men kanskje aller helst for en festivalscene.  Jeg ser for meg at CC Cowboys vil passe helt perfekt på hovedscenen på Rootsfestivalen 2019. 

Da er det i tilfelle duket for allsang av alle låtene vi kan så godt.  Og det helt spesielle med låtene til dette bandet er at det er lett å delta, selv om du ikke er helt stødig i teksten. Låtene er dansbare, og det er bare å gaule med for dette er rock’n roll slik det har blitt fremført siden seksti og syttitallet.  Og det er akkurat slik musikk vi vil ha.

La oss håpe at gutta fra Østfold holder ut i 30 år til.

Her kan du kjøpe albumet som hvit vinyl , 

Du kan høre musikken fra albumet på Spotify



















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar