mandag 20. august 2018

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: MUNROE KNUTSEN – A MURDER OF CROWS



2018.  Drabant Music.  DM33LP



Som platesamler og vinylentusiast så er jeg i ungangspunktet ingen tilhenger av streaming tjenester.  Men av og til kan det være nyttig.  Som f.eks. i forrige uke da jeg satt og gikk gjennom norske vinylplater på min favorittbutikk bigdipper.no.  Jeg må jo fylle opp pakka for å oppnå portofri grense, og da hender set ofte at jeg fyller opp med noe nytt og spennende.

Jeg behøvde bare å lytte noen få toner før jeg trykket på bestillingsknappen for  albumet «A Murder Of Crows» med den nye duoen «Munroe Knutsen»,

Da jeg nå sitter her med dette albumet, så viser det seg at selv om duoen er ny så er dette etablerte artister som har bidratt på ganske mange innspillinger med både hverandre og andre artister.

Damestemmen er Munroe, Marie Munroe, eller for mange mer kjent som Hilde Marie Kjersem fra Ålesund.

Kjersem startet innen sjangeren jazz.  Kanskje ikke så rart da selveste Jon Eberson var hennes mentor da hun var student på musikkhøyskolen.

I de senere årene har Munroe gått mer over til popsjangeren. Hennes navn dukker opp på utallige innspillinger, som bl a Sivert Høyem, Jarle Bernhoft, Magnet, Bare Egil Band, Pål Angekskår og mange mange fler.

Knutsen heter Christer til fornavn og kommer fra Stavanger. Han har også deltatt på andre artisters album, som f.eks. Thomas Dybdahl, Sivert Høyem, Torgeir Waldemar, Aslak Dørum, Geir Zahl med flere.

Som soloartist har Knutsen hatt med seg backingbandet Sacred Hearts. Han har også vært medlem av bandnet Tumbleweed.

Ja, jeg kunne skrevet side opp og side ned om disse to veletablerte artistene, men jeg får kanskje konsentrere med om deres første plate som duo.

De har tidligere bidratt på hverandres til sammen 7 utgivelser og gitt ut singler, men her er altså det første albumet fra duoen Munroe/Knutsen.

Allerede i 2012 innså de to at de trengte kun hverandre for å oppnå magi.  Det skjedde under Bodø Jazz Open hvor Munroe tok med seg Knutsen på scenen.

Men dette er to travle musikere på hver sin kant, så det var ikke lett å finne tid til å lage album, - før nå

Resultatet har blitt meget bra.  Jeg liker det.  Vi får rolige pop/rock ballader med toner fra både country og jazz.  Det er stemningsfullt. nakent og vakkert.

Vinylutgaven ligger i et flott utbrettscover, hvor tekster er trykket på innsiden.

Et nytt favorittalbum i hylla mi.

Her kan du kjøpe albumet som vinyl og cd





Du kan høre musikken på Spotify











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar