tirsdag 9. oktober 2018

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: HENNING KVITNES - 60 RUNDER RUNDT SOLA




2018.  Song Harbour ‎– SHLP1801



Fra henningkvitnes.no:
På sensommeren 2018 slapp Henning Kvitnes et nytt album: "60 runder rundt sola" - og feirer samtidig 40 år på veien med en turné med "Gutta i Bandet" fra slutten av september.
I år – 2018 – har Henning 40 års jubileum på veien. Han har samtidig runda sola 60 ganger – og ekvator 20 ganger med bil – i distanse – på turne.
Sangpoeten, artisten og hobbyfilosofen er nå klar med plata han aldri skulle gi ut. 
LP-plata har 10 spor.  10 nye sanger som presset seg på i løpet av 2017, og som nekta å ligge i skuffen.
Tekstene finner du her inne som egen booklet.
Folk fortjener også noe påfyll i det musikalske begeret. Både i stua, bilen eller på
konsert.


Min kommentar:

Jeg kom tilfeldigvis over en avis her om dagen hvor en eller annen anmelder hadde skrevet noen ord om dette albumet.  Beklager at jeg ikke husker dette ordrett., men det var noe sånt som at "Kvitnes var traust, og denne albumet ga oss lite nytt".
Da må jeg bare skynde meg å si til denne allvitende anmelderen.  Jeg vil ikke ha noe nytt.  Jeg vil ha Henning Kvitnes.  

Jeg har fulgt Henning i snart 40 år.  Første gang jeg hørte Hennings stemme gjorde den et slikt inntrykk at jeg enda den dag i dag husker nøyaktig hvor jeg befant meg på en over 100 mil lang biltur. 

Men det som kanskje irriterte meg aller mest var at denne anmelderen fikk ordet traust til å være negativt ladet.  
Sjekk synonymordboka!  
Av de nesten 30 ord totalt som man kan benytte i stedet for traust i et kryssord så finner jeg ikke et som kan oppfattes negativt. 
Her er noen eksempler: God, stø, grei, solid, ærlig, sikker, varig, fast, real, grei, osv

Ja ja, nok om det.

Albumet består av 10 låter.  Vi befinner oss i det musikalske landskapet hvor både Kvitnes og fansen trives.

Det merkes at artisten har tatt 60 runder rundt sola, - foreløpig.  Vi får servert tekster som gir oss tilbakeblikk på det som har vært.  Og selvfølgelig handler det om livet og kjærligheten. Vi finner tittellåta allerede på spor 1.  

Artisten erkjenner at han sannsynligvis har lagt bak seg over halvparten av den veien som skal gås. Men det er ingen sur gammel gubbe vi møter.  Dette er langt ifra en nedtelling   mot slutten, men heller en erkjennelse av hittil levd liv og resultat av de beslutninger man har tatt.

Det som gleder meg aller mest er den optimisme og det håp jeg synes å ane for de rundene rundt sola som måtte komme.  

Jeg tolker Hennings tekster slik at at det gode kommer i store kvanta.  Det er nok til alle, enten vi snakker om lykke, kjærlighet, håp, solskinn og lange late sommerdager.  Tipset er; - at om vi deler så er det større sjanse for at godene strekker til.  Om vi sitter tettere i båten, så blir det plass til flere.  Om hender blir til vinger så er løfteevnen mange, mange ganger sterkere.  En florlett vinge vinner lett over en  stor og sterk knyttneve.

Poesi er kompliserte greier.  Det kan svært lett bli litt kleint.  Og når så tekstene er på norsk så blir det hele enda mer nakent  og ærlig, - eller traust om du vil.  Jeg gir den trauste artisten «tommel opp».

Jeg vil gi honnør i bøtter og spann til Henning Kvitnes, en 60-åring som våger å skrive på norsk.  Du er en modig mann du Henning. Her skylder jeg å gjøre oppmerksom på at tolkninger av tekstene er ene og alene mitt ansvar. Det kan godt være at tektforfatteren har ment noe helt annet.  Men det er det som er publikums privilegium.  Vi kan tolke tekst og musikk ut fra eget ståsted. Det er vår personlige ballast som bestemmer om vi liker eller misliker det vi hører. Jeg får den musikken jeg forventer, og jeg liker det.

Mitt favorittspor er blueslåta «Når morgenfugler flyr»  Jeg liker også låta «Glad i den du er» hvor Unni Wilhelmsen bidrar på vokal og gitar. Unni er en av dem som er i stand til å løfte enhver duett.  En annen som bidrar på vokal er en av mine nyere favoritter, nemlig Trygve Skaug som bidar med vokal og gitar på «Brukne Grener»

I tillegg til Unni og Trygve har Henning med seg disse musikerne:
Bass – Rino Johannessen
Drums, Percussion – Tor Hauge
Electric Guitar – Eivind Ystrøm Petersen
Electric Guitar, Dobro, Banjo, Mandolin – Freddy Holm
Keyboards – Jon-Willy Rydningen
Producer, Written-By, Vocals, Acoustic Guitar, Electric Guitar – Henning Kvitnes

Takk for gode musikkopplevelser så langt.  Jeg mistenker at det kommer mer. Henning Kvitnes rekker mange flere runder rundt sola.

Her kan du høre dette albumet på Spotify










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar