2016. Propeller Recordings – PRR 227 |
Det er noen uker siden jeg kjøpte denne
plata. Jeg la den temmelig raskt på platespilleren, men så skjedde det som
skjer en gang i blant. Etter et par-tre
låter måtte jeg avbryte avspillingen.
Det skjer av og til at jeg bare må stoppe en spilling Og svært ofte skjer dette ved første gangs avspilling.
Og årsaken er som regel at jeg reagerer
så sterkt på det jeg hører at min reaksjon og opplevelse ikke er forenelig med
den sinnstemningen jeg vil være i den dagen.
Det har altså ingenting med kvaliteten på plata og musikken å gjøre. Kanskje heller
tvert imot.
Denne vinylplata har nå ligget ved siden
av platespilleren noen uker, og i dag følte jeg at det passet å høre på Marte
Wulf.
Det er en passe grå høstdag her i Brønnøysund. I mangel på vedfyring i mitt husvære, så har
jeg fyrt på noen lys, lagd meg ei kanne med god te, tatt på meg ullsokker og
krøpet under pleddet. Nå er jeg klar for
å lytte.
Nå har jeg hørt gjennom plata noen
ganger. Og dette er et album som
virkelig vokser for hver gjennomhøring.
Tekstene er rett på og dønn ærlige.
Etter det jeg oppfatter så skriver Marte mest om seg selv og «en
til». Men om vedkommende er en partner,
eller har vært en partner, kan være litt komplisert å finne ut av. Det kan til og med være en som skal bli en
partner, enten kan det være en ny partner, men det kan også være en
gjenforening. Det er egentlig ikke så
nøye hvem Marte adresserer sine tekster til.
Det som er viktig er hva hun har å si.
Som nevnt er tekstene sterke og ærlige. Marte bruker ofte metaforer som
bare forsterker det hun har på hjertet.
Jeg hørte et intervju med henne da denne skiva kom ut. Og da sa hun noe
sånt som at «Denne gangen har jeg skrevet om min egen tilkortkommenhet» Kanskje det var derfor at jeg måtte legge
plata litt på vent. Du traff meg der,
Marte.
Dette albumet ble utgitt i 2016. Da feiret Marte sitt 10-års jubileum som
artist. «Marte Wulff» var hennes femte
album. Med dette albumet befestet hun
sin posisjon som en av Norges mest troverdige tekstforfattere og formidlere.
Etter å ha samarbeidet med Kristiansands
Symfoniorkester på sitt forrige album, er dette et mer nedstrippet album i
sjangeren pop/visepop.
Fra nettsiden til skvis.no har jeg sakset dette:
Med «Marte Wulff» har artisten og
låtskriveren gått inn for å lage et klassisk popalbum av høy kunstnerisk
kvalitet - tidløst, tilgjengelig og fengende, umiskjennelig Wulffsk i
uttrykket, og med stor tekstlig substans. Tekster som tar tak i tunge temaer på
en poetisk, direkte og leken måte står i sentrum. Ut fra tekstene og musikken
lyser et tydelig ønske om å formidle og å treffe mennesker der de er i sine
liv. -Jeg synger på dialekt fordi jeg søker direkthet og ikke ønsker å skjule
meg bak noe. Kunst skal få gjøre litt vondt av og til, det kan det etter min
mening komme mye godt ut av. For meg handler musikk først og fremst om å nå
inn. Da føles det mest naturlig å skrive og synge på norsk, som jo unektelig er
det språket jeg behersker best, forteller Wulff.
«Marte Wulff» er innspilt live i
studioet Propeller Music Division i Oslo, med fullt band i tillegg til Wulff
selv på vokal og tangenter. Wulff har produsent platen selv, i samarbeid med
bandet, bestående av Gunnar Sæter på trommer, Frank Hammersland på bass, Fay
Wildhagen på gitar og Einar Stenseng på gitar/orgel og diverse. Andre
involverte musikere er størrelser som Sjur Miljeteig (trompet), Katrine Schiøtt
(cello) Kristoffer Lo (Flugabone), Charlotte Qvale (kor), Jørn Raknes (pedal
steel), og Adrian Waade (fele)
Det er vel helst det at Marte nå skriver
på norsk som gjørt at tekstene blir ekstra nært. Men av og til er det ekstra
godt at det gjør litt vondt.
Jeg likte låta «Stein, Saks, Papir»
aller best.
Du kan høre albumet på Spotify
Tekstene til dette albumet finner du her
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar