mandag 22. juli 2019

ROOTSFESTIVALEN 2019


Årets Rootsplakat viser Erlend Ropstad

17. - 20. juli 2019.

Da har jeg lukket døra for Roots’n 2019. og ser fram mot neste års festival.Jeg har ikke så lang fartstid når det gjelder Rootsfestivalen.  Jeg har kun vært tilstede de tre siste årene. Hittil er årets festival et høydepunkt.  Husk at Roots’n er ikke bare artistene.  Det er rammen rundt, det er publikum, det er stemningen, - og det er selvfølgelig været. 

🌞 🌞 🌞 🌞 🌞 🌞 🌞 🌞 🌞 🌞 🌞 🌞 🌞 

I år ble vi endelig velsignet med det beste været vi kunne ønske oss.  Da glemmer vi 2017 hvor vi hadde nonstop «pessregn», og 2018 hvor vi måtte kle oss for en vinterdag for å ikke fryse i den intense nordavinden.  Men i år kunne vi stille i bare T-skjorta.  Ja, ikke bare T-skjorte da, - det skulle tatt seg ut.

For min del så det virkelig litt mørkt ut foran årets Rootsfestival.  Jeg hadde ingen ledsager, og la derfor ut en melding på Facebook.  Jeg fikk et titalls henvendelser, og det skulle vise seg at jeg valgte riktig person. Tusen hjertelig takk til TBE for selskap og hjelp fire dager/kvelder til ende.  For en utholdenhet, for et humør og for en tålmodighet du utviste. Du gjorde årets Rootsfestival mulig. Tusen 💖- lig takk!

Ellers må jeg gi arrangørene ros for at de skaffet en ny rullestolrampe til årets restival.  Vi som opplevde festivalen fra «kongetribunen» hadde god plass.  Vi kunne passere hverandre uten problemer, og vi kunne utføre nødvendige ærend uten å miste plassen vår.  Som rullestolbruker er det utfordrende å overvære en konsert fra bakkeplan.  Da har man som regel utsikt til nederste del av ryggen til vedkommende som står foran.  Men i år hadde vi både god utsikt og plass nok.  Tusen, tusen takk.

Så må jeg gi en honnør til publikum.  Jeg har vært på mange festivaler og konserter i mitt liv.  Min aller første festival var sagnomsuste Kalvøyafestivalen en gang på syttitallet. Ettersom jeg har bodd i Oslo mer enn 30 år har jeg fått med meg mye, så jeg har litt å sammenligne med.  Publikum her i Brønnøysund kan være stolte.  Fra min plass oppe i høyden, hadde jeg god utsikt.  Jeg så bare blide fjes.  Det gledet meg ekstra at publikum i år var ute foran scenen.  Jeg har tidligere irritert meg over at artister har stått foran en glissen mengde publikum, mens flere hundre mennesker har sittet inne i teltet.  Dette må selvfølgelig været ha en god del av skylden for. Men i år var publikum tilstede.  Jeg tror at mange kanskje fikk oppleve artister de ellers ville ha gått glipp av, takket være sola.  Det er jo ikke farlig å høre en ny artist.  Man kan jo risikere å høre noe man liker.

Ut fra det jeg har beskrevet her, så triller jeg min terning til en gylden sekser.




Grunnet selvpålagt hviletid, så droppet jeg mange av konsertene i teltet i år.  Jeg hører jo det meste fra min egen terrasse, men det er jo stemningen i teltet som er viktig, så det blir litt tamt å høre musikken på avstand, selv om det er snakk om bare noen titalls meter.

Bortsett fra konserten til Erlend Ropstad var jeg  kun tilstede et par timer på fredag.  Da fikk jeg med meg Trond & Anita m/ Stålfolket og Drunken Sailors.  For mange er nettopp disse artistene et høydepunkt.  Det er fullt forståelig.  Trond og Anita gir gåsehudgaranti, og selv nittiåringer får fot av Drunken Sailors.  Når 3 - 4 generasjoner kommer på samme konsert, så vitner det om god musikk.  Det beste av alt er at teltkonsertene er gratis.

God, gratis musikk, - det er Roots’n det.

Her finner min høyst personlige mening om artistene, musikken, publikum og stemning. 

Trykk på dag/dato for å åpne innlegget, eller bruk menyen til høyre på siden.










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar