fredag 30. mai 2014

KNUT FALDBAKKEN - SENSKADE





"Den Norske Bokdatabasens omtale:"
Et blomsterbud finner Karin Riis død og mishandlet. Eksmannen og hennes nye elsker kommer straks i politiets søkelys. Begge har en tvilsom bakgrunn, og begge har motiv. Problemet er at begge også tilsynelatende har alibi. Dette er den femte boka om Jonfinn Valmann fra Hamar.
Min kommentar:

Jonfinn Valmann er en av mine favorittetterforskere.  Han er en klok mann som sjelden gjør noe overilet.  Han er rolig og sindig i enhver situasjon, og så er det jo litt søtt at han har funnet kjærligheten i voksen alder.

Men dessverre svarer ikke denne boka helt til forventningene, uten at det gjør så mye.    Faldbakken skriver som vanlig godt.  Boka er lettlest, og den er vanskelig å legge fra seg til tross for at jeg knekket krimgåten alt for tidlig.  Dette har ofte vært et problem i det siste, både når det gjelder bøker og filmen.  Jeg lar meg sjelden overraske, og løser ofte gåtene altfor tidlig.  Men det er kanskje et tegn på at jeg har sett alt for mange filmer og lest alt for mange bøker.

Men selv om jeg løste gåten alt for fort, så får jeg ikke bekreftelsen på om jeg har gjetta riktig før i siste kapittel.  Så derfor har jeg ingen problem med å anbefale «Senskader» om du ønsker en spennende og lettlest bok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar