lørdag 24. mai 2014

NY VINYL I POSTKASSA: Æ OG DEM – GJENDØDSLIGHETA.










“fra spirit.no”
"Æ" er sanger og låtskriver Erling Ramskjell fra Træna i Nordland. Med seg på sitt femte album; Gjendødsligheta har han altså Dem, dvs venner og to søsken.
Der mange andre det er naturlig å sammenlikne ham med sysler med stilisert dysterhet, spiller Æ på bredere mellommenneskelig følsomhet. Selv der han drar på som mørkest er folk-rock-melankolien – tittelen til tross – mer liv laga enn dødsromantiserende. Uten at det skal leses som at romantikken er underkommunisert.
Men denne skiva skal ikke bare anbefales for sine varmesøkende, dialektfremførte tekster og fraværet av forlystelser i selvmedlidenhet. Den bør sjekkes ut for sine velklingende, vene og vare melodilinjers skyld. Og så de mange sjangerreisende undertonene da.
SAGT OM  GJENDØDSLIGHETA (fra erling.nu)
“Det er fascinerende og kortreist, det smaker som noe du har hentet opp fra havet og tilberedt umiddelbart”
- Per A. Risnes jr., D2
“Denne, hans femte er på lysende dyster nordlandsk. Perfekt for deg som liker at viser ikke bare handler om innegubber og sosial angst i dalom…”
- Tor Martin bø, VG
“Blomstrer på den smale sti. Også på sitt femte soloalbum viser Erling Ramskjell seg som en spennende vriompeis. Bedre enn noen gang dyrker han annerledesheten sin…”
- Kai Kristiansen Adressa (5/6)
“En av de sterke egenskapene til Æ & Dem er å lage gode melodier som setter seg godt. Ellers legger de ikke noe imellom for å utforske og eksperimentere litt, men i all hovedsak går ikke det utover den herlige harmonien denne skiva har.”
- Kenneth Staurset Fåne, Icon music mag (8/10)
“Æ og dem  er endelig tilbake igjen med nytt album. Ikke for det man har så mange skatter fra dette gjenget å trøste seg på, men er man først blitt hekta så må man ha mer. Dette soloprosjektet/ bandet leverer varer som gjør at man lett blir avhengig, men heldigvis på en svært så positiv måte.”
- NXP, 


Min kommentar:
Som samler av norsk musikk, blir jeg spesielt interessert når jeg kommer over en artist fra hjemfylket.  Jeg må bare innrømme at jeg ikke får med meg mer enn en brøkdel av alle titler som blir utgitt av norsk artister, men jeg prøver å henge med så godt jeg kan på vinylutgivelser.  Så derfor var det med stor spenning at jeg la Trænas store sønn (som visstnok ikke er fra Træna men fra Rognan) på platetallerkenen.  Dette er ei skive som krever flere avspillinger. Hele lydbildet er noe uvant, tekstene er rare og inneholder mange ord jeg aldri har hørt tidligere, selv om jeg behersker dialekta ganske godt.  Det er slett ikke enkelt å forstå hva Æ mener med sine tekster.  Jeg mistenker faktisk at han utfordrer oss til å tolke tekstene selv. Videre er jeg ganske sikker på at Æ er inspirert av en annen nordlending, nemlig Terje Nilsen. Dessverre skorter det litt på sangstemmen.  Men det som mangler i de lyriske tekstene tar Æ igjen i mystikk og spenning.
Dessverre følger ikke tekstene med vinylutgivelsen, men heldigvis finner vi dem her:

En liten  "dokusnutt" fra innspillingen av albumet:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar