lørdag 6. desember 2014

DAGENS BOK. YAN FRIIS – BEATLES OG JEG










Fra spetakke-forlag.no:
"Dette er en liten begivenhet. En bok om verdens største og beste band – med norsk og personlig vinkling. Skrevet så medrivende, med så mange egne, spennende tolkninger at man føler man oppdager The Beatles på nytt.

Yan Friis var der da det skjedde. Da fenomet ble sluppet løs på verden. Fire ungdommer forandret sivilisasjonen fra et platestudio. Vi gjennomlever deres interne drama og oppløsning. Vi kjenner på tidsånden – Vesten i atomfrykt, Norge i puritansk svart/hvitt. Midt oppi dette strever en rotløs Oslo-gutt med skole, vennskap og kjærligheten.

Boka er en bandbiografi, en plategjennomgang, en oppvektsskildring. Men hever seg over nostalgien. Den handler om å være menneske, utlevert til omstendigheter, på vei til å finne seg selv. Her er fryd, smerte og tragikomikk. Trassig utenforskap og mislykkede samleier. Skildret med innlevelse, sjarm og tidvis stor humor. Nyt mens du lytter."

- Kjetil Rolness

Min kommentar:
Og jeg som trodde at alt var skrevet og sagt om fenomenet The Beatles. Så feil kan man ta.  Jeg har nå sittet i fire døgn, kun avbrutt med nødvendig søvn, men nesa i den nye boka og Beatles boksen  snurrende på platespilleren i bakgrunnen. Dette har vært magisk, - rett og slett.

Denne boka er Yan Friis, vel så mye som The Beatles. Men uten Beatles, - ingen Yan.  Denne mannens ubeskrivelige, livslange kjærlighet til et band, som faktisk varte bare noen få år (bandet altså), er enestående , - og hjerteskjærende.

Nå var Yan utrolig heldig da, ettersom han ble født på nøyaktig rette tidspunkt.  Dette førte til at Beatleskatalogen har blitt lydsporet til Hr Friis’ vandring fra «gutt til voksen mann» - slik det stod i konfirmasjonsfkortene i gamle dager, dvs på sekstti- og syttitallet.

Selv er jeg fire år yngre enn Yan, men kan likevel identifisere meg med det å gå å glede seg til neste singel skulle komme i butikkene butikkene. Og en annen ting jeg kjenner igjen er følelsen av å være konstant blakk.   Mens jeg leser, kjenner jeg at jeg blir littegrann misunnelig på deg Yan.  Du bodde tross alt i en by, og hadde mulighet til å sykle til platebutikken, men stakkars frk Nilssen, altså meg, måtte i tillegg skrape sammen kr 12, til bussbilletten tur/retur Brønnøysund, i tillegg til de syv kronene singelen kostet.

Det er fornøyelig å følge Yan personlige vev hvor Betales er renningen og Yans egne opplevelser og utviklig skaper et fornøyelig og farverikt produkt. Jeg har ledd med Yan, og av Yan, mens jeg har lest og spilt meg gjennom sekstitallet og et lite stykke inn i syttitallet.

Jeg befinner meg «i selskap med» Yan Friis fire timer hver uke, Herreavdelingen på tirsdag kvelder og Herreavdelingens Platesjappe på torsdager. Der deler Yan, sammen med sin medprogramleder Finn Bjelke, sine kunnskaper om artister, band og musikk. I tillegg får vi et innblikk i Friis’ forunderlige verden.

Ut fra innholdet i boka og forfatterens ufattelige kunnskaper om bandet, så tør jeg påstå at Beatles er til de grader medansvarlig for at Yan Friis har blitt en særs likanes kar. Jeg har faktisk hatt den glede å ha møtt forfatteren noen ganger. Da jeg bodde i Sørkedalen, kjøpte jeg filmer og plater av han via Qxl. Det hadde seg slik at Yan hadde ærend i dalen en gang i uka, så da møttes vi utafor Lillemorstallen på Stubberud og fullførte handelen.  – Så nå vet dere det – dere som lurte på hvilken handel som foregikk mellom bestyrer’n på Samvirkelaget i Sørkedalen og en litt langhåra bykar fra Røa.

Men tilbake til boka; - Kjære Yan, du har gitt oss et mesterverk.  Ikke bare er dette en faktabok  om tidenes band.  Men vi har også fått en dokumentar med et tilbakeblikk på vår nære historie. Tusen takk – Du har gitt oss et mesterverk – Rett og slett.


Men jeg er faktisk litt sur på deg. Jeg har nå fått en komplett oversikt over hvilke titler jeg mangler, så dette blir dyrt.  Første bestilling er allerede gjort, så om noen dager kommer denne i posten; « Die Beatles - Komm, Gib Mir Deine Hand / Sie Liebt Dich».


Dette er årets julegave til alle for fortjener ei god bok. Du kan kjøpe den til foreldre, besteforeldre, tanter, onkler, - Ja, den passer kort og godt til alle.  Du kan til og med kjøpe den til barna dine, og du selv er fra Beatlesgenerasjonen.  – Om du vil at barna skal vite hvor gøy vi hadde det da ………..






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar