mandag 4. juli 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: ARABS IN ASPIC – VICTIM OF YOUR FATHER’S AGONY


2016.  Black Widow. BWR185


Det var en gang.  Ja, slik begynner alle norske eventyr. Og eventyret «Arabs in Aspic» har hittil eksistert i nesten 20 år.  Så derfor:-

 - - -  Det var en gang, i  1997 at et par langhåra trøndere med stor interesse for og kjærlighet til syttitalls prog.band som bl.a. Black Sabbath,  begynte å spille sammen.  Den ene var faktisk Tommy, sønn av far sin, holdt jeg på å si, …  og  faren var ingen ringere enn Dag Ingebrigtsen.   - - - Han i Kids vettu. - -   Men sønnen var heller ikke hvemsomhelst. Han ble faktisk verdensmester i hoppbakken i 1995.

Etter hvert så fikk duoen med en trommis, og til slutt fikk de også med en vokalist.   Medlemmer har kommet og gått i bandet,  som i dag består av fire staute musikere. 
Jostein Smeby: Guitars + vocals //
Stig Jørgensen: Organs + vocals //
Erik Paulsen: Bass + vocals //
Eskil Nyhus: Drums + cymbals


Disse fire serverer er musikk som treffer denne rockekjerringa midt i hjertet.   Hittil har jeg fire album stående i hylla, eller det er vel fem ettersom den ene er en dobbel -Lp som inneholder to album.  Det blir helt sikkert flere album etter hvert, for om jeg skal dømme etter musikken på dette albumet så er det ikke noe å si på spilleglede. Jeg ser at bandets navn nevnes ofte på utenlandske nettsider hvor denne type musikk presenteres, og dette sjette albumet får utelukkende positiv omtale.  Ja, opptil flere av anmelderne nedover i Europa skiver at dette er et «Must have album».  Ikke så rart, sier jeg.  For noe av det aller beste jeg vet er samspillet av gitar/slagverk/mellotron.  Og her har de til og med et hammondorgel.  Hvor tøft er ikke det?

Takk til Arabs in Aspic for at de tar oss med til syttitallet.  Tiåret for den aller beste musikken, de fineste klærne, de aller verste hårfrisyrene og tidenes flotteste ungdom. 


Jeg må også nevne at en av gutta i bandet faktisk er Brønnøyværing.  Her er klipp fra lokalavisene i forbindelse med at bandet spilte på Rootsfestivalen i 2014.

Her finner du musikken på vinyl  og  cd.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar