fredag 1. juli 2016

2 STK SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: POGO POPS – PURE og SURF


2016. Apollon Records Retro.  APRR005LP

Fra bigdipper.no:
Mot slutten av året 1994 dro Pogo pops til London sammen med Yngve Sætre for å spille inn oppfølgeren til Crash. Innspillingen foregikk i The Green Room, som den gang lå i Nord London. Albumet ble lansert i mars 1995. På Pure eksperimenterer Pogo Pops med et røffere og mer psykedelisk lydbilde enn på forgjengerne. Et album der de prøver ut en rekke stilarter og teknologier. Resultatet ble et salg på 8000 plater, noe som bare var en tredjedel av Pop Trip og Crash. På platen lager Bjørn Torske teknobeats til låter som Whatever og Possessed mens Øyvind Vabø krydrer med hardingfele. Platen kom og ut i Japan sommeren 1995. 

2016.  Apollon Records Retro. APRR006LP

Neste gang Pogo pops gikk i studio var høsten 1995. Denne gangen var produsentrollen gitt til Jørn Christensen, som produserte Surf i sitt Rodeløkka studio i Oslo. Denne platen markerte en retur til lydbildet fra de to første platene og fikk dermed god mottagelse av både publikum og presse. Surf solgte til slutt omlag 20 000 eksemplarer, godt hjulpet av hitlåten "My Mind Explodes". Personer som deltar på platen inkluderer Helen Eriksen, Ivar Eidem og Stein Torleif Bjella. Platen kom ut i Japan i løpet av 1996. Etter påfølgende turneer i Norge og Japan tok bandet en pause som skulle vare i ti år.





Min kommentar:

Nok et band fra Bergen.  Selvfølgelig hadde jeg nær sagt. I det siste har svært mange Bergensband havnet i platehylla mi.

I de siste månedene har det sakte men sikkert gått opp for meg at jeg har gått glipp av mye god norsk musikk fra nittti-tallet.  Det har sin grunn.  Nittitallet var for meg et noe merkelig tiår. Fra ’91-94 gikk det mye i jobb og videreutdanning.  Så i februar ’96 ble jeg lagt inn å sykehus for å foreta en relativt ukomplisert operasjon.  Der gikk det galt og jeg ble liggende inne på sykehus til april ’99.

Så nittitallet bare gikk forbi, - uten meg.  Jeg har absolutt ingen band jeg forbinder med nittitallet, bortsett fra D.D.E og Spice Girls.  Derfor er det morsomt å grave litt i den skattekisten som nttitallet faktisk har vist seg å være.  Spesielt lykkelig blir jeg når norsk musikk fra dette tiåret re-utgis på vinyl.

Jeg hadde selvfølgelig hørt om Pogo Pops før jeg kjøpte nyutgivelsene som kom nå i vår, og har sikkert også hørt musikken deres uten at jeg kan huske en spesiell låt. Men nå sist helg har jeg tatt igjen for de vel 20 årene som har gått siden disse platene kom ut. Både „Surf” og „Pure” har ligget i cd spillerens magasin og gått kontinuerlig i mange timer.  Å jada, jeg spiller gjerne cd’er selv om jeg nå, nesten uten unntak, kun investerer i vinyl.  Og jeg sier investerer, fordi ettersom disse skivene kun er utgitt i 300 ex så vil nok verdien være mangedoblet om noen år. Derfor er jeg svært begeistret for at det ligger ved cd’er ved disse vinylutgivelsene  Når opplaget er så pass lite så kunne kanskje vinylen vært farvet, men det er kun en sær meningsytring fra en samlenerd.

Dette er to svært ulike album.  Selv om jeg kan høre at selve grunnstammen er britisk 60-tallspop, så er „Pure” adskillig mer kvass i kantene.  Dette gjorde meg så pass nysgjerrig at jeg måtte sjekke utgivelsene før disse to albumene, og da hører jeg utviklingen tydelig.  Dette er et band som på „barnetrinnet” fremsto som relativt snilt og ufarlig.  Så kom det pubertale opprøret med „Pure”, men på „Surf” har bandet igjen funnet roen.
Mulig denne lettvinte analysen er fullstendig skivebom , men jeg sitter ikke med noen fasit på verken hva publikum eller bandet selv måtte mene.  Jeg snakker, heldigvis, kun på vegne av meg selv.  Og jeg liker bandet, - - og begge albumene.  „Pure” er litt opprørsk og prog-aktig.  Noen som jeg synes er tøft. Og „Surf” er lettere musikk som passer perfekt til de lyse sommernetter vi har i nord akkurat nå.

Nå gjenstår det bare å skaffe seg flere av bandet skiver på vinyl.

"Pure" kan du kjøpe her
"Surf" kan du kjøpe her




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar