fredag 29. juli 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: PUNX


2016.  C + C Records. CCLP 044.  Limited edition, Yellow & pink

Fra bigdipper.no:
Denne samlingen med musikk som ble brukt i NRK-serien "PUNX" er nok den mest omfattende og flotte samlingen med norsk rock noen sinne. Fra den hissige og spede begynnelsen, via de fire store, og fram til nyere band som neppe hadde vært til uten inspirasjon fra norsk punk. Klassikere og flere godbiter som ikke har vært tilgjengelig på mange år.


Min kommentar:

Fikk du sett Nrks fabelaktige serie om norsk punk, rock og new wave?  Ikke det.  Heldigvis ligger den nå ute på Nrks nettsider.  Disse nettsidene er for øvrig et skattekammer, særlig for oss med Smart-TV.

Denne vinylutgaven er utgitt i 500 eks, og ettersom de to platene er utført i gul og rosa vinyl, så tipper jeg at de vil bli et ettertraktet samleobjekt om noen år.
Men denne skiva fortjener ikke å bli stående i hylla.  Den må bli spilt.  Rett og slett fordi den gir oss en enestående reise i norsk musikks historie. Og for et reisefølge! 

Se denne sporlista:

Side A      
1. Johnny Yen Bang “Gjør Det Sjøl”
2. Sjølmord “Holocaust”
3. Hærverk “Produkt av 70-åra”
4. Kjøtt “Nå vil jeg ikke leke med teitinger mer”
5. The Aller Værste! “Rene hender”
6. DePress “Fiskepudding”
7. Blaupunkt “Maskin maskin”
8. Wannskrækk “Så from”

Side B
9.  Søt Hevn “Asfaltparasitta”
10. De Sjenerte “Vi vil ha øl”
11. Betong Hysteria “Tredje riket”
12. Babij Jar “Babij Jar”
13. Liliedugg “Jesus”
14. Svart klovn “Knust knekt”
15. Ulf Knudsen “Høstland”
16. Lik “Femtekolonne”
                                               
Side C
 17. Jokke & Valentinerne “Spenn”
18. Raga Rockers “Slakt”
19. Dumdum Boys “Liten”
20. De Lillos “Stakkars Oslo”
21. Backstreet Girls “Walkin Downtown”
22. Life, But How To Live It “Green”
23. Kafka Prosess “Tro, håp & kjærlighet”

Side D
 24. Turbonegro “Denim demon”
25. Amulet “Won’t hold back”
26. Honningbarna “Fuck kunst (dans dans)”
27. Kvelertak “Kvelertak”
28. Razika “Gi meg gi meg gi meg”
29. Blood Command “High Five For Life”
30. Anti Social Rejects “Kapitalskjit”
31. Urbanoia “Svart sement”
32. CASTRO “(Your) Hidden Agenda (Is So Obvious)”


Vet at gutta bak utgivelsen har blitt kritisert for at det er for få punkere fra Nord orge med.  Til dem har jeg bare en ting å si:  Kjøp plata «Bærre På Jævel», som Bukta gav ut i fjor. Husk; - Jo flere skiver i hylla, - jo bedre.

Vedlagt følger et 32-siders hefte (fanzine), en cd + button. Supert å kunne spare på vinylen.

Og til deg som ikke har oppdaget nettsiden newjelly.com enda.  Ta en titt allerede nå.  Du finner sikkert et prosjekt du kan støtte.  Jeg har skaffet meg flere utgivelser takket være denne metoden å drive finansiering av prosjekter på.  Det kan kanskje virke litt rart å måtte betale for en vare mange måneder i forveien.  Men om du ønsker deg en utgivelse hardt nok, så tviler jeg på at tid vil stoppe deg. Jeg vil herved slenge ut denne påstanden:  Crowdfunding har kommet for å bli!  Det er bare å slenge seg med.

Her finner du musikken på vinyl






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar