søndag 25. september 2016

DAGENS BOK: JØRGEN JÆGER - FORTIELSEN




Fra cdon.no:
Noen ganger er det for mye som må skjules! Fortielsen starter der megasuksessen Monster slapp. Cecilie Hopen er i Drammen for å finne ut hva som har skjedd med samboeren Bernhard. Har han forsvunnet frivillig, eller har det skjedd noe kriminelt? Når drammenspolitiet ikke vil hjelpe Cecilie i jakten på svar, kommer Ole Vik for å hjelpe til. De vikles inn i et nettverk av grov menneskehandel og prostitusjon, og alt snører seg til når Cecilie blir fengslet mistenkt for drap. Overraskelsene er mange når Jørgen Jæger her leverer en av sine mest dramatiske kriminalromaner om Ole Vik og hans kollegaer i Fjellberghavn.

Min kommentar:

Endelig kom det en ny bok om og med Ole Vik, - en mann etter mitt hjerte. Nå er han ikke lensmann lenger.   Men vi som kjenner Ole vet at han har en helt spesiell teft når det gjelder etterforskning.  Han ser og leser menneskene han har rundt seg, - ja, på begge sider av loven.
Cecilie Hopen er også med.  Og sammen med Cecilie opplever vi er sammenhengende mareritt fra første til siste side.

Dette er en bok som får meg til å tenke. Tittelen på boka kunne like gjerne vært «Fortvilelsen».  Fordi jeg blir ganske fortvilet mens jeg leser.  Jeg klarer nesten ikke å holde ut at jeg leser om de unge jentenes lidelser, hvordan de blir utnyttet og misbrukt. For et liv!  Greit at dette er fiksjon, men dette skjer.  Ja, det skjer faktisk i Norge, hver eneste dag.  Og bakmennene beriker seg.  Deres organisasjon er solid, men uoversiktelig, - og ofte internasjonal.

Når vi denne boka får et lite innblikk i hvordan politi og rettsvesen er organisert, og hvilke midler de rår over, så blir jeg igjen fortvilet.  Det er forståelig at det kan tys til lettvinte løsninger når taksameteret løper og budsjettene er stramme.  Jeg sier ikke at det skjer, men forfatteren gir oss et ganske tydelig bilde på hvor ille ting kan bli.

Og stakkars Drammen.  Denne byen får virkelig gjennomgå.  Heldigvis kommer forfatteren med en beklagelse ovenfor Drammen til slutt i boka.  Jeg forstår godt at Jørgen Jæger bruker akkurat Drammen i denne boka, fordi Drammen er en by som har alt.  Men jeg tenker; - Når forfatteren har lagd en småby som Fjellberghavn på Vestlandet, så kunne han lagd en annen tilsvarende by på Østlandet.  Jeg er nemlig så redd for at Drammenserne skal bli irriterte.

Som kjent så er jo jeg «blodfan» av Jørgen Jæger.  Jeg gleder meg til hver eneste ny bok som kommer fra hans penn.  Jada, bøkene er lettleste.  Men de er spennende, og jeg elsker persongalleriet.  Det er som å hilse på gode venner hver eneste gang en ny lydbok fra Jæger dumper ned i postkassa.

Her finner du boka som innbundet







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar