tirsdag 6. september 2016

FRA PLATEHYLLA: JAHN TEIGEN – MENTALKREM


1980.  RCA Victor. PL 40 179

Albumet «Mentalkrem» gir meg et hyggelig gjenhør med en gammel venn, - nemlig selveste Jahn Teigen.  I 1980 var vel Jahn Norges udiskutable nr 1 på kjendistoppen. Det hadde da gått et par år siden hans solokarriere virkelig skjøt fart etter at han «oppnådde» sisteplass i den internasjonale MGP-finalen.

Vi som digga litt røff rock kjente selvfølgelig Jahn fra før, da som vokalist i Enemies, Arman Sumpe D.E., Popul Ace og Popul Vuh.
Han hadde tidligere gitt ut humorplata «Teigen synger Falsk»,  en utgivelse med Teigens Tivoli, og albumet «This Years Loser» i forbindelse med MGP.

Vokalisten Jahn hadde altså klippet håret og artisten Jahn Teigen var født. Vi var alle klar over Teigens kraftfulle stemme.  Men som soloartist viste han at stemmen også kunne brukes til mykere ballader. Da blir stemmen hans varm, myk og nesten litt nasal.
Jeg er en av de som liker å følge med på teksten når jeg hører på ei plate.  LP-formatet er da ofte bedre enn CD ettersom skrift og tekst blir større og tydeligere.  Men her har Hr Teigen spilt oss et puss. Det er ikke lett å følge her:



Plata ble godt likt av fansen.  Den lå 22 uker på VG-lista, 5 av disse på førsteplassen og 3 uker på sølvplass.

Jahn har skrevet musikk til alle låtene på dette albumet.  Tekstene er skrevet av Herodes Falsk.  Han blir akkompagnert av musikere fra øverste hylle.  Se bare her: Marius Müller – gitar,  Svein Dag Hauge – gitar,  Janne Løseth – gitar,  Geir Langslet – keyboard,  Igor Kill – bass,  Magne Lunde – trommer.

Gode musikere og en Jahn på toppen av sin karriere.  I tillegg har jeg mange gode minner knyttet til denne plate.  Alt dette gjør at gjenhøret av, eller skal jeg si behandlingen med  «Mentalkremen» ble en god opplevelse.  Og jeg ser ikke bort fra at denne kremen kan kurere litt av hvert.
Du finner albumet på Spotify, Wimp og Tidal.
God fornøyelse





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar