torsdag 8. september 2016

FRA PLATEHYLLA: ANITA HEGERLAND - ANITA HEGERLAND


1980. Polydor. 2382 114

Hele Norges Anita første plate som voksenartist. Som barnestjerne hadde hun gjort stor suksess i hele Europa, da særlig i Sverige og Tyskland. Jeg har kjøpt singelplater av Anita fra Hellas, Belgia, Sveits, Østerrike, Polen og Bulgaria. Det sies at Anita solgte hele 30 millioner plater over en femårs-periode. Imponerende.

Men nå skulle altså Anita slå gjennom som voksenartist. Og det er tydelig at her skulle det satses internasjonalt. En av syttitallet store artister var Tony Christie. Anita lånte hans producer Graham Sacher til å produsere sin plate. Hele albumet ble innspilt i London med engelske musikere. Musikkstilen var countrypop.

Plata låter bra den. Anitas stemme har nå blitt voksen, og låter fremdeles fint. Men det er noe flatt over denne utgivelsen. Jeg vet ikke helt hva det er. Mulig at plata er i hjel-produsert.

Jeg har nesten aldri spilt plata, og etter å ha spilt den et par ganger i dag så forstår jeg hvorfor. Den er litt intetsigende. Og det er ikke Anitas skyld, For vi vet at dama kan synge også som voksen. Det har hun bevist ved senere innspillinger. Men de kommer jeg tilbake til.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar