lørdag 17. september 2016

FRA PLATEHYLLA: LØVER & TIGRE – GRR…..


1983. Plateselskapet Norge PLATE 821


Løver og Tigre var et band bestående av Sverre Knutsen, Chris Erichsen og Geir «Bulle» Underdal.   Disse kom fra div. punk/rocke- band.

Gruppens eneste album, Grrr... ble gitt ut i 1983, og  ble til ved at de tre rockemusikerne spilte inn sine spor først. Disse ble deretter arrangert for Hot Club de Norvege, som la på sine instrumenter.  Sverre Knutdsen la på vokal og mixet det hele.  Sistnevnte var også låtskriver og produsent.

Musikalsk blandet bandet elementer av new wave, punk og jazz.

Albumet Grr ble utgitt i i 3000 eksemplarer, hvorav 2000 hadde håndmalt omslag, mens de resterende hadde et omslag med bilder fra malingsprosessen. Med de håndmalte eksemplarene fulgte et vedleggsark med tekster og bandbilder.

Jeg digger denne skiva.  Jeg må være så ærlig at jeg innrømmer at det er ikke først og fremst grunnet musikken.  Men coveret burde egentlig vært hengt på veggen i glass og ramme.  Det er virkelig et kunstverk.  Ja, et håndmalt kunstverk.  Bare så synd at det ikke er signert

Dette var en av de første platene jeg kjøpte da jeg for alvor begynte å konsertrere meg om å samle norsk musikk.  Jeg husker fremdeles meget godt min reaksjon da jeg skulle spille denne plata.  På den tiden hadde jeg akkurat investert i en ny forsterker hvor cd-spiller og platespiller var koblet på samme inntak.  Ved oppstart så startet cd-spilleren automatisk, slik at jeg måtte stoppe denne manuelt for å nyte musikk fra platespilleren.  Hvis ikke så spilte musikken fra vinyl og cd samtidig.

Jeg satte på Løver & Tigre, og fant min lytteposisjon.  Men det låt så merkelig.  Nå skal det sies at jeg overhodet ikke kjente til musikken. For meg så hørtes det ut som om både platespilleren og cd-spilleren var i gang.  .  Men nei, det var bare Løvene og Tigrene som spilte Grrr.

Denne skiva gir oss noe av det rareste og kanskje særeste (vil noen si) som er utgitt av norsk musikk.  Men det rare er at det låter fint, på en noe underlig måte.  Jeg hører på plata en gang sånn hvert femte år, og jeg liker’n.

Her kan du finne cd-utgivelsen fra 2010, hvor du får opptak fra en Live-konsert på Høvikodden i 1983 i tillegg til sporene fra denne plata.  
Kjøp den, da vel !

Det er faktisk et stykke norsk musikkhistorie.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar