mandag 5. september 2016

KVELDENS FILM: EN MANN VED NAVN OVE






År:  2015
Skuespillere:  Rolf Lassgård,  Bahar Pars.
Kilde:  Plejmo.com

Fra cdon.no:
59-åringen Ove er nabolagets hissigste ordensmann, som for noen år siden ble kastet ut som styrer av borettslaget. Men det gir Ove blanke i og styrer fremdeles med jernhånd over fellesarealene. Når høygravide Parvaneh med familie flytter inn i rekkehuset over veien, og ved et uhell rygger inn i Oves postkasse blir det starten på en komisk og hjertevarm historie om ufyselige katter, uventet vennskap og en kjærlighet så sterk at ikke engang døden virker skremmende.  
En mann ved navn Ove er filmatiseringen av Fredrik Backmans suksessroman med samme navn - som er utgitt i over 100 000 eksemplarer i Norge.

Min kommentar:

Dette er desidert den mest underholdende filmen jeg har sett på lenge.  Jeg ser jo mest serier, krim, action og thrillere.  Derfor er det nesten litt befriende og av og til koble av med noe helt annet.
Rolf Lassgård!  Jeg trenger ikke si mer.  Den mannen er en bauta i svensk filmindustri.  Han har bært mange filmer på sine brede skuldre og h111øyreiste kropp.  Og selvfølgelig er han perfekt i rollen som halvgammal grinebiter.  Men jeg synes de har lagd Hr Lassgård litt vel gammal.  I denne filmer gir han kropp og ansikt til en 59 – åring.  Så vidt jeg vet er Rolf 61 år.  Ja, jeg innser at Rolf Lassgård er en kjekk 61-åring.  Men var det nødvendig å gjøre han så gammal?

Ok, - nok om det. Jeg mener å huske at filmen fikk litt blandete kritikker da den kom på kino.  Jeg var i Oslo da filmen hadde premiere.  Men det var ikke mulig å få noen til å se denne filmen sammen med meg.  Ingen var interessert, - tenk det.

Jeg prøver alltid å glemme boka når jeg ser filmer hvor jeg tidligere har lest bøkene.  Denne gangen var det temmelig uproblematisk fordi det er så pass lenge siden jeg leste denne. Filmen står fjellstøtt på egne ben.  Mye takket være hovedrolleinnehaveren.  Men jeg må også nevne Bahar Pars.  Hun spiller Oves nyinnflyttede iranske nabo Parvaneh. Samspillet mellom de to er fantastisk. Hun klarer etter hvert å tine opp denne Ove som er totalt fastfrosset i sin bitterhet.

La gå at ikke handlingen kvalifiserer til en Nobelpris. Den er altfor forutsigbar.  Men det er heller ikke så viktig. Her er det skuespillerprestasjoner som betyr noe..  Og når det gjelder handlingen i filmen så viser den at det er slett ikke sikkert at alt er slik det ser ut til.

Endelig fikk jeg altså, takket være en app på min Smart Tv sett denne filmen.  Det ble et par hyggelige timer i selskap med Rolf Lassgård, Bahar Pars og mange andre.  Jeg digga filmen, og anbefaler den gjerne.

Her kan du kjøpe filmen som  DVD  og BluRay.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar