lørdag 24. september 2016

FRA PLATEHYLLA: OLA UTELIGGER – BRØLLOPET I KANAAN


1985.  Plateselskapet AS. GHP 13

Jeg ble som alle andre kjent med Hans Rotmo gjennom musikken til Vømmøl Spelmannslag på syttitallet.

Her er hva wikipedia skriver om Rotmo og denne utgivelsen:
"I rollen som Ola Uteligger iscenesatte han seg selv som en hjemløs trubadur med sterke meldinger til sin samtid.  Olas nærområde var Østbyen i Trondheim, Nedre Elvehavn og de gamle verftsbygningene på TMV-tomta, hvorfra han betraktet sine omgivelser med et noe skjevt humoristisk blikk.  Rotmo laget også en musikalversjon av figuren og tok den med seg på turne. Blant medhjelperne på scenen var Saupstadringen Damekor og Konstablenes Maggaband.  Alle tre platene med Ola Uteligger ble solide kommersielle suksesser, og Rotmo fikk noen av sine største slagere med sanger som «Fire fine  lænestola» (1985), «Møringen» (1987) og «Litjkar’n» (1987).  Musikkvideoen til «Fire fine lænestola», innspilt ved Elvehavna, ble først vist som en Vømmøl-sang på NRK i 1984".

Jeg kan faktisk huske at jeg så videoen med «lænestolan» på Nrk.  Min samboer, som ikke var musikkinteressert i det hele tatt mente at om denne ville han ha på kassett til bilen. Så måtte jeg kjøpe’n.  Som sagt så gjort.  Men jeg hev meg aldri på Kassett-bølgen, så jeg kjøpte LP’en til meg selv og kassetten til min kjære. Og det skal sies; - det er vel en av de platene jeg har kjøpt som har steget mest i verdi. I 1985 ble det vel solgt mest kassetter.  Vil tro at dette er årsaken til at vinylplatene oppnår relativ god pris.  Og vi husker alle hva som skjedde med kassettene. 
Albumet solgte nemlig ganske bra.  Det lå 13 uker på VG-lista i 85/86, med en 7. plass som bete notering.
Ser av coveret at Åge Aleksandersen og hans musikere opptrer som «korpsmusikere» på innspillingen.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar