lørdag 16. september 2017

FRA PLATEHYLLA: MARI BOINE PERSEN – GULA GULA (HØR STAMMØDRENES STEMME)



Prosjekt  «vinyl til frokost»




1989.  Iðut ‎– ILP 891


Dette er en LP som har snurret mange runder på min platespiller.  Eller det vil si; - jeg kjøpte cd’en først, så det er vel egentlig den jeg har spilt mest.  Det er ei fantastisk fin plate.

Mari Boine (Persen) har som kjent samisk bakgrunn.  Jeg tør påstå at ingen har gjort større innsats for å spre samisk musikk og kunnskap om samisk kultur og historie enn Mari. Og folk har satt pris på Maris arbeide.  Hun har blitt tildelt en rekke priser.  Hun er av Kong Harald utnevnt til ridder av v 1. klasse av St. Olavs Orden «for hennes allsidige kunstneriske virke.».  I 2015 ble hun innlemmet i Rockheim Hall of Fame.

Mari Boine er også kjent utenfor Norges grenser, da hun har holdt utallige konserter rundt om i verden.

Musikken Mari formidler kalles av mange for «world», eller verdensmusikk.  Ja, jeg hører at den har likheter med musikk fra andre land og verdensdeler, som f.eks. Afrika.  Dette er musikk som kjennes i hele kroppen.  Man kan rett og slett ikke forbli uberørt av den.

Selv om jeg har spilt denne plata mye, så har jeg aldri lagt merke til at tekstene er trykket på utbrettscoveret.  Og ikke bare på samisk, men også på engelsk og norsk.

Dette er en av de kvinnelige artistene i Norge som jeg setter aller høyest. Og dette albumet hadde blitt med om jeg hadde fått beholde kun fem album fra samlingen min om jeg måtte tilbringe resten av livet på en øde øy.  Aller helst ville jeg hatt med meg Mari, fordi hun er en klok og kunnskapsrik dame som har meninger og viten om så mangt.

Dette er ei skive som absolutt alle bør ha i samlingen sin.  Og om du ikke har platespiller, kassettspiller eller cd-spiller, så kan du strømme musikken.

Her finner du «Gula, Gula» på Tidal og Spotify









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar