fredag 29. september 2017

FRA PLATEHYLLA: OLE PAUS – ZAREPTA



Prosjekt  «vinyl til frokost»



1974.  Sonet ‎– SLP 1426




Å, så deilig det er å starte dagen med Ole Paus.  Jeg føler at han synger kun til meg der jeg sitter med brødskiva og tekoppen, og Ole Paus synger «Morgensang».  Han ikke bare synger, - han tar seg faktisk tid til å velsigne både dagen, meg og huset jeg bor i.  Det låter betryggende.  Og da kan jeg møte dagen uten risiko.

Denne plata blir bare bedre og bedre.  Om jeg skulle duppa av litt underveis mens jeg spiller side 1, så våkner jeg jo når musikken stopper.  Da er det bare å snu plata, for så å bli vekket at en adskillig freskere «God-morgen sang» på B-siden.  Der starter Paus opp med «SambaTristeza».  Så nå er jeg i gang med dagen.

Dette er altså den femte Paus-plata jeg skriver noen ord om, mens jeg spiller den. 
Tidligere har jeg hørt på og skrevet om disse:

Jeg gi meg på ingen måte ut på noen analyse av disse platene hvor noen har stått i hylla mi i mer enn 40 år, mens andre har jeg fått tak i ganske nylig.  Sånn er det å være rammet av sykdommen «platesamling».  Vi får ikke ro før vi har fått tettet alle hull i samlingn.  Vi MÅ ha alle titler som artistene har gitt ut.  Vi MÅ HA alle artister av den sjangeren, og når alt dette er fylt opp så går vi på label og/eller plateselskap. 

Og dette har plateselskapene forstått.  For når du tror du har kommet i mål, så gir de ut gamle plater på nytt, og på nytt, og på nytt.  Med forskjellige pressinger kommer nye cover, og gjerne forskjellige farver.  Ja, jeg tør ikke nevne hvor mange varianter jeg har av f.eks. «Junipher Greene – Friendship»

Mens disse tankene spinner var det veldig greit å ha Ole Paus liggende på playtespilleren.  Det er trygt og godt.  Og i tidligere tider, eller 1975, så var hans stemme så myk og fin.  Den er mer raspete i kantene i dag.  Men for all del Ole, jeg liker 2017 utgaven av deg også.  Opplevde den og din gode kompis Jonas Fjeld "Live" for noen måneder siden.  Og dere holder enda, - i mange år.

 Ole har med seg disse kompisene på plata:
Terje Venaas,  Ketil Bjørnstad,  Harald Bergersen,    Ellen Nikolaysen,  Britt Elisabeth Haagensli

Albumet lå 2  Uker på VG-lista i 1975 med en 18.plass som beste plassering.

Du kan høre albumet på Spotify og Tidal





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar