søndag 1. oktober 2017

DAGENS BOK: BJØRN OLAV NORDAHL - DØDVINKEL




Fra nlb.no.  13t 46min
Fra cdon.no:
Ny Nordahl-krim med journalister som har nese for trøbbel og svindlere. Og rettferdighet. Året er 2013, i pinsemenigheten i Oslo sitter et kristent iransk par foran forsamlingen. De har fått avslag på søknad om asyl, de frykter for sin fremtid, og for hva som vil skje med den informasjonen de sitter på. Hva kan de fortelle, og hva bør de for alltid tie om? I Drammen bor journalisten Ingeborg Nergård Kahn, gift med Imran. Hun er tilbake etter fødselspermisjon, og får snart et par tips hun må følge opp, om Drammens-mafia og om mulig menneskehandel, og om korrupsjon på steder man minst av alt venter det. Samtidig plukker kollegaen Magdalena Mellomstrand opp en gammel sak som ikke gir henne ro. Pengestrømmer i bevegelse, skruppelløse bakmenn og enkeltmennesker på flukt, uten mulighet til å styre sin egen skjebne. I Dødvinkel tegner Bjørn Olav Nordahl et bilde av Norge og Europa, i året før den store flyktningestrømmen startet for alvor. "Summen er et komplisert, men fascinerende bilde av storpolitikk og enkeltskjebner. Nordahl ser enkeltpersonene i historien, han løfter dem opp og fram, han viser dilemmaene og framstår nesten som en idealistisk reporter midt i forfatterskapet; se her, folkens, les, for dette er viktig!" Tarald Aano, Stavanger Aftenblad "Det er noe John le Carrésk over denne boka, en drivende spenning i internasjonalt miljø med idealisme og brutalitet i skjønn blanding."Valerie Kubens, Fædrelandsvennen "Intelligent, fasettert krim ... Når Nordahl dertil evner å vise fram miljøer som både er tidsaktuelle og som engasjerer, må resultatet bli god krim."Jon Terje Grønli, Gjengangeren

Min kommentar:

Da har jeg oppdaget nok en ny norsk forfatter.  Eller ny er han ikke for han har allerede gitt ut flere bøker, men jeg har oppdaget Bjørn Olav Nordahl først nå. 

Det tar ikke lang tid før jeg forstår at det må være noe som har skjedd før denne boka.  Ikke fordi  det har noe å si for handlingen, men jeg forstår at hovedperson Magdalena Mellomstrand har blitt presentert for leseren tidligere.  Jeg føler at jeg ikke får nok informasjon om henne og de andre som har vært med i tidligere bøker.  

Men heldigvis er historien så pass omfattende at jeg legger personene litt til side.  De kan jeg bli kjent med senere, når jeg leser bøkene for er forut for denne.

Her er det mye som skjer.   Jeg kan nevne:  Korrupsjon, menneskehandel, hvitvasking og svindel av småsparere som vil vinne på aksjesparing.  I tillegg så dukker det opp et, for meg, nytt ord og område for kriminelle handlinger, nemlig asylprofitt.

Vi har vel lett for å tro at når en familie har klart flukten fra hjemlandet, gjennom Europa og nådd destinasjonen Norge, da er denne familien trygg.  Men det er slett ikke tilfelle for denne familien.  Dette til tross for at de tilsynelatende er rimelig velstående.  De har kommet til Norge via den såkalte luksusruta.  Men det skal vise seg at de er langt fra trygge.  De har sett for mye og det de har sett og opplevd tåler ikke dagens lys.

Jeg har tidvis hatt problemer med å følge med og holde fokus i denne historien.  Mulig at det er fordi jeg har lest en bok hvor jeg burde ha lest de foregående.   Selv om Nordahls bøker ikke fremstår som en serie, så er det nok en fordel å starte med den første boka.  Da får man de små dryppene av info om personer og miljø.  

Jeg følte at jeg ikke hadde den nødvendige kunnskapen.  Det gjør at særlig hovedpersonen blir litt forflatet.  Jeg får ikke helt tak i personen.  Men det er ikke så rart.  Jeg har jo ikke blitt skikkelig kjent med henne.

Men når det er sagt, så er dette en bok smekkfull av spenning.  Historien er skrevet av en forfatter med kunnskap om mangt og meget.  Jeg har ikke noe imot spenning, men jeg ramler litt av underveis.  Kanskje det blir for mye av en god ting, for mange saker og for mye info.  Eller kanskje det rett og slett er fordi jeg ikke har vært med fra starten av.

Jeg tror derfor at om man skal ha fullt utbytte av denne boka så bør man kanskje ha lest bøkene forut for denne.  Den tabben bør ikke du gjøre. Jeg skal nå få bestilt alle Nordahls bøker, fordi denne boka ga mersmak.

Her kan du kjøpe boka som innbundetpocketutgave og lydbok.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar