mandag 16. oktober 2017

KVELDENS FILM: YOUTH




Kanal:  Viasat

Skuespillere:      Rachel Weisz,     Michael Caine,     Jane Fonda,     Paul Dano,     Harvey Keitel,  Robert Seethaler     
Regi:      Paolo Sorrentino
Sjanger:  Drama
Nasjon:  Italia
År: 2015


Fra filmweb.no
red og Mick, to gamle venner, ferierer på et elegant hotell ved foten av Alpene. Fred (Caine) var komponist og dirigent, men er nå pensjonert. Filmregissøren Mick (Keitel) arbeider fremdeles. Med nysgjerrighet og ømhet observerer de de andre hotellgjestene. Mens Mick sliter med å fullføre manuset til det han innbiller seg vil være hans siste viktig film, har Fred ingen intensjon om å gjenoppta sin musikalske karriere. Men noen ønsker for enhver pris å høre ham dirigere igjen.


Min kommentar:

Jeg ville se denne filmen fordi jeg leste boka «Et helt liv» i går. Blogginnlegget om boka kan du lese her.  
Forfatteren av boka Robert Seethaler har en rolle i denne filmen.  Noe jeg først ble klar over da jeg googla navnet hans. Og nysgjerrig som jeg er, - så kunne jeg ikke dy meg.

Vi befinner oss på et meget fasjonabelt hotell ved foten av Alpene.  Her bor et variert knippe gjester.  En pensjonert dirigent og komponist, en filmskaper, en håndfull manusforfattere, en skuespiller, en overvektig «Maradona-look-a-like» , en svevende munk, en Miss Universe, en datter og mange mange fler.

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva filmen handler om.  Men jeg tror det er om savn.  Om aldring og at kroppen ikke lenger orker, eller er i stand det hodet vil. 

Det er fremfor alt en vakker film med  enormt dyktige skuespillere.  Michael Caine kan være variabel, men her er han brillijant.  Harvey Kietel er også god, og Jane Fonda er som alltid fantastisk.  Bare så synd vi ikke får se mer til henne.  

Men jeg savner at de snakker italiensk.  Det ville kanskje blitt vanskelig med den rollelista, og Caines stemme er vel så pass enestående at den er vanskelig å dubbe troverdig.  Og så musikken da.  Den er vakker, rå og flott.  Med andre ord, - variert.  Ikke i kvalitet men i sjanger.

Og dere, - ikke gi dere før det er helt slutt.  Dere MÅ få med dere den vakre norske musikken med Berit Opheim og Trio Mediæval som hører til rulleteksten.

Her kan du kjøpe filmen som DVD og  Blu-ray








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar