tirsdag 17. oktober 2017

NY - GAMMEL SKIVE I POSTKASSA: BLACKEN & CO – BÅNN I BØTTA



Denne skiva ble jeg oppmerkksom på etter at jeg rydda litt i samlingen min.  Da kom jeg over en Maxi med den lyriske tittelen «Dritevise».  I all verden, tenkte jeg. Hva er dette?  Navnet Blacken var da totalt ukjent for meg.

Så da måtte jeg google.  Og fant ut følgende:
Jan «Blacken» Clausen (1948 – 2014) ble ofte kalt for Fredrikstads siste hippie.
Jeg tok sporenstanks kontakt med en vinylvenn fra plankebyen, for å høre litt mere om denne typen.  

Joda, han kunne fortelle at den godeste Blacken hadde hatt stor betydning for musikklivet i Fredrikstad i mange, mange år.  Han ble nok av mange oppfattet som en rebell og pønker, men ifølge min venn var Blacken en kar du kunne stole på.  Og han var en musiker som kunne mestre de fleste sjangre.

Jeg satte Maxiplata tilbake i hylla, og førte opp LP’en «Bånn i Bøtta» på min personlige ønskeliste.  Jeg måtte vente en god stund før skiva dukket opp. 

Dette er ikke en LP du får på billigsalg. Jeg tror ikke det ble solgt så mange eksemplarer.  Ofte så gjenspeiler salget seg i  høye prisen sånn 30 – 40 år senere.

Men nå er plata i mitt hjem, og ligger på platespilleren.  
Jeg må først gjøre oppmerksom på advarselen som pryder coveret: 
« ADVARSEL!  BØR IKKE SPILLES FOR MINDREÅRIGE (eller for folk med god smak)».
OK, tenker jeg og lukker dører og vinduer for sikkerhets skyld.  Jeg bor tross alt i et tettbygd strøk.
Jeg forventet ei real pønkskive.  Skal si jeg ble overraska.  Her får jeg musikk som ligger som en crossover av rock og danseband.  Men teksten er nøyaktig så rå som bandet advarer mot.
Jeg forstår godt at dette har blitt ei kultskive etter som årene har gått.

Nå står denne skiva i hylla mi.  Jeg kommer ikke til å spille den så ofte.  Om jeg får behov for å høre låten, så kan jeg jo bare benytte strømmetjenester.  Denne skiva vil jeg bevare, i tilfelle det kommer dårligere tider og jeg blir nødt til å selge den.

Du kan jo høre selv og finne ut om du liker tekstene.  Du finner albumet på Tidal og Spotify








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar