søndag 11. februar 2018

DAGENS BOK: JØRGEN BREKKE - DOKTOR FREDRIKIS KABINETT





Fra nlb.no:
Et uforklarlig drap skjer i Trondheim i 1769. Politimester Nils Bayer får en stor utfording i å finne morderen, samtidig sliter han med helsen. Stadsfysikus Fredriki vender tilbake til byen, etter et år i utlendighet. Han har med seg et mystisk kabinett, og en søvngjenger med profetiske evner. Han kommer med en truende spådom: Det er flere som skal dø.

Min kommentar:

Lydbok fra nlb  9t 43min


Bok nr 4 av Jørgen Brekke unnagjort.  Og igjen drar vi tilbake i tid, og helten denne gang er politimesteren Nils Bayer som jeg ble så begeistret for da jeg ble kjent med han i Brekkes andre bok.  Denne trauste, trygge men noe drikkfeldige mannen som kjenner hver krik og krok av Trondheim by, samt alle innbyggerne. 

Jeg liker stemningen i boka.  Jeg føler at beskrivelsen av livet i trønderhovedstaden  i 1769 er troverdig fremstilt.  Vi får nøye beskrevet livet, menneskene og steder i og rundt byen.  Jeg blir med i fortellingen, ser menneskene og kjenner luktene.  Jeg er ganske sikker på at miljøskildringene er korrekte.

Brekke har i de tidligere bøkene gitt oss krimgåter fra både fortid og nåtid i samme bok.  I bok nr tre oppholdt vi oss kun i nåtid, men i denne bok nr fire drar vi tilbake til 1769.  Det betyr at dagens krimhelt Odd Singsaker er fraværende. 

Men jeg trives faktisk så godt sammen med Nils Bayer i 1769 at jeg er glad for at hele historien omhandler  han og hans virke.  Det er hardt å være Bayer.  Han sliter med helsen, jobber konstant og antall mord er oppsiktsvekkende høyt.  I tillegg så må han avstå fra sin aller beste venn, brennevinet.  

Men det er en positiv ting. - Det kan se ut som om det kan skje noe på kjærlighetsfronten for politimesteren.

Nok en underholdende krim fra Brekke.

Her kan du kjøpe boka som pocket  eller som lydbok på cd



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar