onsdag 21. februar 2018

KVELDENS FILM: WHAT MAISIE KNEW





Kanal:  TV2
Sjanger:     Drama
Skuespillere:     Julianne Moore,     Alexander Skarsgård,     Steve Coogan
Regi:     Scott McGehee,     David Siegel
Nasjonalitet:     USA
Produksjonsår:     2013

Fra filmweb.no:
Et rørende portrett av en New York familie i oppløsning, sett fra øynene til en seks år gammel jente som ser de voksne rundt seg oppføre seg som barn.
Susanna (Julianne Moore) er et forførende rock and roll-ikon som er gift med den sjarmerende men distraherte kunsthandleren Beale (Steve Coogan). Motløs av utsiktene til stagnasjon, midtlivskrise og elskere, skiller paret seg til slutt. Deres eneste barn Maisie (Onata Aprile) er fanget midt i det hele, og blir et levende forhandlingsverktøy som sendes frem og tilbake mellom foreldrene som forsøker å starte sitt nye liv med nye partnere. 


Min kommentar:

De to skuespillerne Julianne Moore og Alexander Skarsgård er grunn god nok til å se denne filmen.  

Men i perioder angrer jeg nesten.  Det er så ulidelig vondt å se foreldre krangle foran barn.  Etter hvert blir så så pass ubehagelig at jeg konsentrerer meg om andre gjøremål, mens filmen surrer og går i bakgrunnen.

Hva er det med voksne folk?  At de ikke kan holde fred foran barna, og at de ikke kan slutte å love barn ting som de ikke kan holde.  Jeg har ikke godt av å se sånne filmer.

Julianne Moore, som altså var en av grunnene til at jeg så denne filmen er faktisk så ufyselig i rollen som barnets mor, at jeg blir skikkelig irritert. 
Underveis lar jeg meg imponere av den unge skuespilleren Onata Aprile om spiller Maisie.  Hun er selvfølgelig den mest voksne av alle, og som barn flest er hun lojal ovenfor begge sine foreldre.  Og denne jenta spiller så overbevisende, så jeg tror på henne.
Det er ikke greit å være ei lita jente når ingen har tid til å ta vare på henne.  Men heldigvis får hun hjelp, fra uventet hold.

Her kan du kjøpe filmen som DVD og Blu-ray







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar